Redactie - 30 september 2011

Verslag SAP-event: Cloud computing: kans of risico?


Alsof CIO's niet al genoeg op hun bordje hadden. De meer dan een miljard gebruikers van Twitter, Facebook, Linkedin en massale online opslagloodsen als YouTube, Picasa en Flickr blijken ook collega’s te zijn en deze diensten onder werktijd en ten behoeve van de werkzaamheden te willen gebruiken. En ook nog met behulp van een breed scala aan mobiele apparatuur. Ze werken samen online en vanaf elke plek en met welk apparaat dan ook. Is dit een geweldige kans of een groot risico voor een zo zorgvuldig beveiligde werkomgeving?

De mogelijkheden van publieke clouds zijn zeker aantrekkelijk. Als social media tientallen of honderden gebruikers samen kunnen brengen, kunnen we ze ook inzetten om samen te werken. Tegelijkertijd is het van belang om gevoelige gegevens blijvend te beschermen en ons werk naar behoren te kunnen blijven doen. De verschuiving van het traditionele teamwork tot een spontane samenwerking met partners, klanten en leveranciers biedt kansen, zolang de bedrijfsprocessen en IT-omgeving daar klaar voor is. Reinhard Clemens, algemeen directeur van T-Systems, de ICT-dochter van Deutsche Telekom: “Het gaat over connectivity. Hoe verbinden we mensen, apparatuur en systemen dusdanig aan elkaar dat daadwerkelijk onbeperkt samenwerken mogelijk is.”

De huidige generatie informatiewerkers wil altijd en overal toegang hebben tot de benodigde gegevens, en wil dat doen met de apparatuur en toepassingen van zijn of haar voorkeur. Clemens: “Het verschil tussen een mobiele levensstijl en een mobiele werkstijl wordt steeds kleiner. De consumerization of IT is een feit. We zien steeds meer personal mobile devices op de werkvloer, en daar moet de werkgever een antwoord op hebben. Steeds meer mobiele apparatuur betekent steeds meer data in de cloud. Een IT-manager moet antwoorden hebben op de nieuwe vragen die op hem af komen. En niet alleen IT-managers, maar executives van allerlei disciplines. De cloud maakt wat dat betreft geen onderscheid.”

Dit betekent ook dat softwareleveranciers en IT-service specialisten hun aanbod moeten aanpassen. Bedrijven vragen om nieuwe vormen van dienstverlening, zoals betaalvormen die alleen het gebruik in rekening brengen, rol-gebaseerde beveiliging, grotere flexibiliteit en schaalbaarheid.

SAP in de cloud

Softwarehuis SAP heeft daar groots op ingespeeld door het aanbod in de cloud sterk uit te breiden. En dat is gewild: T-Systems, de eerste partij die SAP-diensten op een cloud-gebaseerde manier aanbood, is met zo’n 3,2 miljoen gebruikers inmiddels de grootste SAP-outsourcing onderneming van Europa.

Klanten kunnen binnenkort op grote schaal vrijwel elk soort SAP-systeem bestellen, configureren en binnen enkele minuten gebruiken als een kant-en-klare oplossing. De hoge mate van standaardisatie en automatisering maakt het mogelijk om diensten snel en goedkoop via netwerken te installeren. Bovendien, met het oog op die steeds grotere mobiliteit van de beroepsbevolking, is SAP actief bezig met een ‘on-device’ strategie. Wederom samen met T-Systems worden er oplossingen ontwikkeld waarmee gebruikers toegang tot SAP-applicaties hebben vanaf elk apparaat, zoals smartphones en tablets.

Clemens: “SAP was traditioneel weggelegd voor grote bedrijven die geld en mankracht hebben om een dergelijke systeem te draaien en te onderhouden. De functionaliteit was daar ook op afgestemd. Nu we SAP in de cloud aanbieden, opent dit de deur voor het MKB, omdat ze niet hoeven te investeren in hardware en software, en geen dure en gewilde SAP-experts hoeven aan te nemen om het geheel te onderhouden. Bovendien kunnen we dynamic services aanbieden en functionaliteit on demand mogelijk maken.”

De nieuwe rol van de CIO

Dagelijks worden er duizenden nieuwe toepassingen aangeboden via het internet. Dit is te merken op de werkvloer. Werknemers gaan tools gebruiken die ze zelf prettig vinden. Vaak is tussenkomst van IT niet eens nodig omdat veel via de browser gebeurt en er niets geïnstalleerd wordt. Maar zelfs als dat wel nodig, is de distributie van software aanzienlijk aan het vereenvoudigen. Grootschalige implementaties zijn al lang niet meer nodig; een klik op de download-button is vaak voldoende. Maar welke van deze toepassingen zijn daadwerkelijk van nut voor de organisatie. De rol van de CIO gaat veranderen. Hij zal de coördinator worden tussen de meerdere cloud-services voor de verschillende afdelingen. Een aantal vragen ligt hieraan ten grondslag: Hoe haal ik het meeste uit de ‘hyper-connected‘ collega’s? Hoe gaan we om met mobiele apparatuur en hoe controleren we dat? Hoeveel IT kan en wil ik uitbesteden? Hoe snel moet ik inspelen op actuele gebeurtenissen en overstappen op andere toepassingen, providers en platformen, zonder dat de hele IT-omgeving bloot komt te liggen? De antwoorden op deze vragen, leiden onherroepelijk tot een degelijke cloud-adoptie. De CIO wordt verantwoordelijk voor innovatiemanagement. Hij moet in staat zijn nieuwe, nuttige trends te identificeren, nieuwe technologieën te implementeren en dat alles in een razend snel tempo.