Redactie - 22 september 2011

‘Gezonde concurrentie met zoekwoorden mag’


Bedrijven mogen op internet bij zoekmachines trefwoorden gebruiken die lijken op de concurrentie. Voorwaarde is wel dat de boodschap de consument niet moet verwarren, noch leidt tot inbreuk van het merk van de concurrent.

Deze beslissing maakte het Europese Hof van Justitie donderdag bekend. De zaak werd aangespannen door Interflora, een bloemenbezorgdienst, die bezwaar had tegen de trefwoorden die detailhandelaar Mark & Spencer’s (M&S) gebruikte voor diens bloemenbezorgdienst. Als via een zoekmachine Interflora werd ingetypt verscheen ook de site van M&S. Het Hof oordeelt nu dat als een bedrijf een alternatief biedt voor de diensten van de consument dat dit dan valt “onder het beginsel van gezond en eerlijke mededinging”. Het bedrijf met het alternatief mag niet de concurrent beschuldigen of afbreuk aan het merk doen. De nationale rechter moet nu oordelen of M&S wel of niet afbreuk heeft gedaan aan Interflora.