Ondernemers laten tientallen miljoenen liggen
19-09-2011
Deel dit artikel:

Ondernemers laten tientallen miljoenen liggen


Ondanks de economische dips zijn ondernemers niet kritischer geworden op hun afrekeningen voor 'randzaken' als energie, telefonie, verzekeringen en internet. 80% van de MKB'ers weet dat ze (veel) geld laten liggen, maar nemen dit voor lief. De meesten (60 %) geven aan dat het zoeken naar de beste deal te veel tijd kost.

  • 1 op de vijf MKB'ers weet niet wat hij maandelijks kwijt is aan energie
  • 96% is niet van plan over te stappen naar andere leverancier
  • Markten gedomineerd door grote partijen

Dit blijkt uit onderzoek van MKB kennissite BusinessCompleet.nl. In totaal namen 910 MKB'ers deel aan het onderzoek, van wie 70 pct een bedrijf runt tot 5 werknemers. Zolang ondernemers het idee hebben dat ze niet te veel betalen, vinden ze het allemaal wel best. Zij steken, blijkt uit het onderzoek, hun tijd liever in hun core business: ondernemen.

Grote partijen domineren
De keuzevrijheid door de liberalisering van markten heeft nog niet geleid tot een versprokkeling van het aanbod. Telefonie, internet, energie en bankzaken worden gedomineerd door een paar grote partijen. Bij telefonie zijn dat KPN (moederconcern van ondermeer Telfort) en Vodafone, voor internet KPN en Ziggo, voor energie Essent, Eneco en Nuon en voor bankzaken door de Rabobank, ING en ABN Amro.

Verder blijken veel ondernemers sommige 'randzaken' niet geregeld te hebben. Ruim een op de vijf heeft geen rechtsbijstand of pensioen. Bijna 40 procent heeft zelfs geen arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Het is overigens niet zo dat ondernemers geen idee hebben van de afrekeningen die zij betalen. MKB'ers weten van internet en telefonie exact tot redelijk goed wat ze er per maand aan kwijt zijn. Slechts 7% zegt de maandelijkse kosten (niet zo) goed te weten. Energie en verzekeringen scoren wel een stuk minder. Het minst scoren expressdiensten. De helft van de MKB'ers (49%) heeft geen idee wat ze hiervoor betalen.

Miljoenen weggegooid
De veronderstelling dat ondernemers per jaar duizenden euro's uitgeven aan energie, telefonie, internet en bankzaken, leidt tot de conclusie dat het MKB vele tientallen miljoenen euro's laten liggen.

MKB'er wil niet overstappen
Ook voor energieleveranciers is er nog een hoop missiewerk te verrichten. 1 op de 5 ondernemers weet niet wat hij/zij per maand aan energiekosten betaalt en bijna de helft (46%) weet ook niet of nauwelijks wat het bedrijf jaarlijks aan energie verbruikt. MKB'ers staan ook niet te popelen om zich te verdiepen in de materie. 96% van de ondernemers is niet van plan om over te stappen naar een andere energieleverancier, ondanks dat cash en makkelijk overstappen belangrijke triggers zijn. De vraag rijst nu wat de ondernemer nodig heeft om toch overtuigd te raken van zijn besparingskansen.
 

Terug naar nieuws overzicht