Redactie - 18 september 2011

Interview Dale Kutnick, Senior Vice President Executive Programs bij Gartner: CIO’s krijgen meer dan ooit business-vragen voorgelegd



Hoe gaan we IT gebruiken om

de bedrijfsvoering te vernieuwen?
 
“De belangrijkste trend die we het afgelopen half jaar hebben opgemerkt bij CIO’s is dat hen expliciet gevraagd wordt door hun directie om de business vooruit te helpen.” Volgens Dale Kutnick, Senior Vice President Executive Programs bij Gartner, gaat het daarbij niet in de eerste plaats om IT-oplossingen, maar de strategische vraag hoe de business kan groeien met nieuwe diensten en nieuwe producten op nieuwe markten. “De echte vraag is hoe ze informatietechnologie kunnen gebruiken als enabler voor die nieuwe business.”

Het gaat daarbij ook om de toepassingen van nieuwe IT-technologie, zoals social networking in de consumentenmarkt. “Hoe gebruik je social networking om je markt of klantenbase te laten groeien? Consumentenproducenten doen meer met Facebook, waar ze naar fans zoeken, dus mensen die hun product ondersteunen of er iets positiefs over zeggen. Sommige consumentenproducten hebben al miljoenen fans op Facebook. Dat leidt tot een nieuwe manier van adverteren.”

“Andere branches, bijvoorbeeld banken en verzekeraars, maken radicale veranderingen door dankzij technologie. De financiële instellingen moeten zich goed bewust zijn van nieuwe concurrenten als Google en Paypal, die zich ook met financiële transacties gaan bezighouden. Die financiële diensten worden geleverd door internetbedrijven, ook op Facebook heb je bijvoorbeeld al virtueel geld en dergelijke ontwikkelingen kunnen in de toekomst tot concurrentie leiden met financiële dienstverleners. Dat heeft vergaande invloed op traditionele banken. De echte vraag die CIO’s krijgen is hoe nieuwe diensten eruit gaan zien en hoe het internet eruit gaat zien. Dus: hoe gaan we IT gebruiken om de business te vernieuwen?”

Tegelijkertijd moeten bedrijven zich nu bezighouden met het ondersteunen van al die nieuwe klanten die binnenkomen en toegang tot al die informatie regelen. “IT is niet alleen meer een intern ondersteuningsmechanisme. Ooit was het insulair, bedoeld voor het ondersteunen van de eigen mensen. Daar was de IT-organisatie op gericht. Maar nu zijn er klanten en business partners die toegang willen hebben tot informatie. Die partners bijvoorbeeld zijn onderdeel van de supply chain. Ze moeten in die keten intensief samenwerken.”

“Het gevolg is dat CIO’s voor de uitdaging staan een nieuwe architectuur te creëren. De onderliggende technische architectuur speelt nog steeds een rol, maar belangrijker nog is de nieuwe informatiearchitectuur die bedoeld is om business partners informatie te geven waarmee ze eenvoudiger zaken kunnen doen. Een complicerende factor is dat je niet weet welke apparaten ze daarvoor gebruiken, het kan een smartphone zijn, een iPad, een notebook of een PC. Al die devices waarmee mensen informatie uit het systeem opvragen moeten ondersteund worden. Dat vraagt om extra security.”

Kortom, de CIO moet dus veel meer naar buiten kijken en niet meer alleen naar de interne support organisatie. “Daarbij komt de eerder genoemde trend dat IT het bedrijf moet helpen nieuwe diensten te ontwikkelen. Dat betekent applicaties op nieuwe manieren inzetten. Zo zou je bijvoorbeeld aan zowel de consumenten- als de businesskant een iPad- of Android-app willen hebben. Als modern bedrijf moet je vaak een mobiele app hebben om mensen te bereiken. Veel CIO’s maken zich daarom zorgen over de architectuur die ze tien jaar geleden hebben gebouwd. Met bijvoorbeeld een client server-architectuur hebben ze een heel beperkte standaard neergezet om informatie te verstrekken. Die infrastructuur moet open worden gemaakt. Ik denk dat dit de komende tijd een belangrijk aandachtspunt wordt. Hoe ga je al die kleine apps ondersteunen? Dat wordt een belangrijke uitdaging voor de CIO.”

De kerntaak van CIO’s is dus om het bedrijf meer efficiënt te maken. “Eén van de voorwaarden daarin is dat IT je meer efficiënt laat worden. Er ligt minder nadruk op cost cutting als een doel op zich. Tijdens de crisis keken we nog wel naar kostenreductie als doel op zich. Maar als bedrijf kijk je vooral naar je inkomsten en wil je zaken effi ciënter doen. Op het gebied van IT kan dat bijvoorbeeld met virtualisatie. Virtualisatie leidt aan de ene kant tot kostenreductie, maar geeft je tegelijkertijd meer fl exibiliteit, in ieder geval in theorie. Ik denk dat de verandering die we zien niet betekent dat cost cutting weg is, maar dat het nu onderdeel is van de standaard aanpak van business. Het gaat erom dat je IT in andere delen van de organisatie inzet, omdat je met IT kosten op andere terreinen kunt besparen. Bijvoorbeeld bij marketing en sales.”

IT is op die manier wereldwijd vergelijkbaar. “Tien jaar geleden was er nog wel verschil tussen regio’s, maar in toenemende mate zien we dat in Azië en Zuid-Amerika dezelfde zaken spelen als in Europa en de VS. Zeker bij grote bedrijven worden CIO’s voor dezelfde zaken verantwoordelijk gehouden. Zelfs overheden kijken naar overheden aan andere kant van de wereld, zo is bijvoorbeeld Singapore wereldwijd het model voor bepaalde technologische ontwikkelingen.”

Maar naarmate bedrijven meer wereldwijd opereren, geldt dat ook voor de partners. Door die uitgebreide supply chains moeten bedrijven een breder perspectief krijgen. “Zelfs met alleen lokale activiteiten is er overal zoveel informatie beschikbaar dat organisaties buiten hun regio kijken naar handelspartners en informatie die van belang kan zijn. Vanuit de IT gezien zijn er nog wel regionale verschillen op het gebeid van bijvoorbeeld goedkope arbeid. Maar als je kijkt naar strategie, producten en diensten dan zijn de lokale verschillen beperkt. In de ontwikkelde wereld is er meer standaardisatie op het gebied van producten en diensten en als gevolg daarvan wordt ook de IT steeds meer standaard, ERP-producten zijn echter wereldwijd grotendeels hetzelfde en ook de grote CRM-pakketten zijn overal hetzelfde. Er is dus meer standaardisatie dan vroeger. Kijk naar Google, dat wordt wereldwijd gebruikt. Ik denk dat zelfs in de telecom, voorheen sterk lokaal georiënteerd, nu ook meer standaardisatie plaatsvindt.“

Alle CIO’s worstelen met deze veranderingen. Het is belangrijk dat ze meer betrokken worden bij de business. “In de hele wereld speelt de vraag hoe ze meer in contact komen met de business en hoe ze hen de noodzakelijke veranderingen door kunnen laten maken. Daarnaast is er de dagelijkse gang van zaken zoals het kopen van servers en software. Dat heeft weer effect op het personeelsbeleid. Door de externalisering gaat de IT van technisch naar business en heb je minder technische mensen nodig. Er is nog wel behoefte aan technische kwaliteiten, maar veel minder dan voorheen. Het gaat om samenwerken en communiceren met de business. De traditionele IT-medewerkers zijn veel technischer. Er zijn dus nieuwe mensen nodig om de nieuwe zaken te doen. Dat wordt een echte uitdaging voor IT-organisaties.”
 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024