Redactie - 03 september 2011

Interview Ronald van Es, CFO Macaw: ‘Evolutie in IT-functies´


De veranderende rol van IT heeft ook zijn weerslag op de profielen van mensen die IT-functies bekleden. Dienstverlener Macaw merkt dat het toenemende belang van business-IT alignment vraagt om meer business georiënteerde medewerkers. Tegelijkertijd veranderen de eisen van de potentiële medewerkers. Niet meer de lease-auto, maar afwisselende opdrachten staan centraal.

Macaw, opgericht in 1994, is als IT-dienstverlener volledig gespecialiseerd in de technologie van Microsoft. Vooral de afgelopen jaren is het bedrijf hard gegroeid, tot meer dan tweehonderd medewerkers. Het bedrijf heeft een gestage groei doorgemaakt tot een organisatie die steeds meer in de bedrijfskritische processen terecht komt bij grote organisaties. Klanten vragen meer om kennis van de business, en willen het liefst meerjarige overeenkomsten in plaats van losse projecten.

CFO Ronald van Es werkt zelf al dertien jaar bij Macaw, en heeft in die tijd de IT-arbeidsmarkt veel veranderingen door zien maken: “IT is gemeengoed geworden, het gaat erom daar de toegevoegde waarde uit te halen. Je hebt daarvoor andere profielen nodig, naast de mensen die je traditioneel al nodig had. Die functies blijven bestaan, je hebt nog steeds ontwikkelaars nodig als je gaat bouwen. Maar de vraag waarom je iets bouwt wordt steeds belangrijker. Er ontstaan andere, meer adviserende, rollen. We willen dat onze mensen meedenken met de klant. Wat heeft die klant aan het eind van het project, welke technologie hoort erbij?”

“Je haalt die kennis in huis, en kunt dat vervolgens weer voor andere projecten inzetten. Het is een evolutie. De afgelopen vijf jaar zijn we steeds meer van het technische naar het functionele deel gegaan. Dat zie je onder meer bij Microsoft SharePoint, daarbij gaat het niet zozeer om de implementatie, als wel het maken van de juiste keuzes bij de klant. Wat overigens niet verandert, is dat het altijd gaat om hoogopgeleide medewerkers, dus de cultuur van Macaw verandert niet zoveel door deze ontwikkeling.”

Goede naam

De arbeidsmarkt voor goed IT-personeel is krap, maar daarbij kan Macaw profiteren van een goede naam in de markt. “Die naam hebben we inhoudelijk en als werkgever. We staan aan de harde en de zachte kant hoog aangeschreven, bij Intermediair zijn we al twee keer tot beste werkgever uitgeroepen. Op de benoeming vorig jaar zijn we eigenlijk het meest trots, op omdat we toen toch een crisis achter de rug hebben. Het is mooi wanneer je medewerkers je na zo´n moeilijk jaar waarderen. Dat betekent meer dan wanneer je het wint in hoogtijdagen. Onze eigen medewerkers zijn het beste wervingskanaal.”

Dit jaar heeft Macaw al veertig nieuwe mensen aangenomen, maar er zijn er nog veel meer nodig. “Dat blijf je houden, ook op de lange termijn. De IT-arbeidsmarkt is een krappe markt. We huren relatief veel mensen in, maar zouden daar graag vaste mensen neerzetten. Het gaat ons relatief makkelijk af vergeleken met de rest van de IT-sector, maar het kan nog beter. Er zijn weinig functies die makkelijk ingevuld kunnen worden.”

Met de ontwikkelingen rondom cloud computing is de verwachting dat er steeds meer een verschuiving gaat plaatsvinden van de meer traditionele on-premise IT naar ontwikkelingen in de cloud. Als organisatie moet je hierop voorbereid zijn en aanpassingen doorvoeren daar waar nodig. “Dat zien we ook bij Macaw, de technische mensen blijven nodig voor de realisatie en implementatie van het cloud-project, maar de focus komt hier nog meer te liggen op de aanvullende services en daar zijn andere rollen voor nodig. Door dit goed in te vullen, verbind je een klant langdurig aan de organisatie en kan je als een trusted advisor voor die klant optreden”.

De komende maanden blijft Macaw mensen aannemen. “De arbeidsmarkt zal de komende jaren krapper worden, het zal weer een werknemersmarkt gaan worden. Het is nu een tussenfase, dus er is nog wel aarzeling bij organisaties om mensen aan te nemen. En als dat gaat gebeuren voorzie ik dat je de oorlog op twee vlakken moet winnen. De arbeidsvoorwaarden goed zijn, al is dat nooit de grootste motivator, hoogstens een demotivator. Belangrijker nog is dat het werk leuk moet zijn.”

“De omgeving moet leuk zijn, je ziet dat dat steeds belangrijk wordt. Kandidaten hechten daar steeds meer waarde aan. Er is een verschuiving gaande van de harde arbeidsvoorwaarden als salaris, auto en laptop naar de zachte voorwaarden, medewerkers willen het leuk hebben en spannende projecten doen. Ik merk daar een verschuiving in, niet alleen bij de mensen die al jaren werken in de branche, maar ook bij de mensen die net beginnen. Vroeger was het bij wijze van spreken genoeg om een auto te geven. Nu vinden ze dat wel leuk, maar hechten ze meer waarde aan thuis werken, afwisseling, en de werkinhoud. Dat is wat de uitdaging gaat worden. De mensen die nu op de arbeidsmarkt komen hebben veel meer een idee wat ze willen, zij moeten hun ei kwijt kunnen. Daar moet je je dus op profileren als werkgever.”