Redactie - 18 augustus 2011

Interview Ronald van Heek: Tectrade groeit door toename strategische belang van data


‘Alles draait om informatie’


“Een wereldwijde partner voor managed services en op cloud-gebaseerde diensten’. Dat is volgens commercieel directeur Ronald van Heek de strategische betekenis van de restyling die Tectrade ondergaat. Naast een toepasselijk nieuwe logo krijgt Tectrade de toevoeging Your information partner. Hiermee benadrukt Tectrade het belang van informatie voor haar klanten. “Die moet snel beschikbaar zijn en snel gedeeld kunnen worden. Onze visie is dat we daarbij een betrouwbaar advies geven en managed services en technologie oplossingen aanbieden.”
 

Het aanbod van Tectrade is in de loop der jaren uitgegroeid tot drie pijlers: Technology Solutions, Managed Services en Cloud Computing. Vooral dat laatste verschijnsel staat volop in de belangstelling. Ronald van Heek, commercieel directeur van Tectrade, pleit echter wel voor een genuanceerde benadering. “Analisten voorspellen dat een belangrijk deel van de investeringen in IT de komende jaren gerelateerd zijn aan cloud computing. Maar een deel van de investeringen zal nog steeds gedaan moeten worden in wat we de traditionele interne infrastructuur noemen. Vervolgens zal de stap naar acceptatie van cloud computing heel voorzichtig verlopen.”

De eerste stap daarin is voor veel organisaties dat e-mail uit de cloud gehaald wordt. Dat is waar aanbieders als Google, Microsoft en IBM al oplossingen voor hebben ontwikkeld. Van Heek: “Maar dat is anders bij grote bedrijfskritische toepassingen als ERP waarvoor outsourcing al wel geaccepteerd is, maar cloud toch nog steeds een angstig begrip blijft. Voor middelgrote organisaties geldt tevens, dat de stap naar de cloud nog als te ver wordt gezien. Als ik met onze klanten praat bemerk ik ook dat men daar nog lang niet massaal aan toe is. In praktijk blijken veel managers nog hun bedenkingen te hebben. De gegevens staan toch op een plek waar beheerders niet fysiek bij kunnen, en waarvan men het gevoel heeft niet 100% controle over te hebben. Wanneer we met onze klanten over cloud praten, speelt toch altijd de vraag 'waar staat het', en 'kan ik erbij'.”  

Interne private cloud
Van Heek verwacht dat vooral specifieke toepassingen in de cloud snel zullen groeien. “Vanuit onze traditionele Technology Solutions zien we dat het creeren van een interne Private Cloud een belangrijke tussen stap kan zijn. De basis voor die interne private cloud is het centraliseren en virtualiseren van de bestaande server en storage omgeving. Daarin bieden wij een compleet geintegreerd totaal systeem met onze Tcloud - Private Cloud in a box oplossing gebaseerd op VMWare, IBM Intel en IBM of Netapp storage technologie gecombineerd met Cisco of Juniper netwerk switches. Met bijbehorende Tectrade Managed Services kan de klant desgewenst het beheer van die interne private cloud remote kunnen gaan beheren.”

Vooral geheel of gedeeltelijke uitbesteding van het beheer is populair. Tectrade heeft daarom die varianten op managed services ontwikkeld op het gebied van VMWare, Back up en recovery, Storage Resource Management en IBM PowerSystems. Hiermee hebben klanten volop keuzevrijheid, waarbij deelgebieden door ons beheerd kunnen worden, maar ook een end to end outtasking van de server en storage infrastructuur is mogelijk. En die resources kunnen zowel intern als extern in een private cloud draaien. “Vanwege de reserves die mensen toch blijken te hebben tegenover cloud computing hebben wij dat aanbod omgeven met diverse waarborgen. Zo is de externe cloud altijd dedicated opgezet voor de klant. Het gaat om een afgeschermd gedeelte van de infrastructuur, waar niet zomaar alles gedeeld wordt, zoals bij andere leveranciers. Bovendien geven wij een performance-, beschikbaarheids- en security-garantie. Dat is onmogelijk bij een public cloud, die is niet te gebruiken voor een enterprise-omgeving.”  

Business Continuity
Wat een enorme vlucht neemt is de vraag naar oplossingen op het gebied van business continuity, waaronder disaster recovery en high availability. “Eerder al heb ik betoogd dat de standaard uitwijk dood is, en dat zien we ook in praktijk. Organisaties hebben hun infrastructuur over het algemeen prima op orde, maar men beschikt niet altijd zelf over een tweede datacenter als uitwijk. Dat geldt vooral voor bedrijven in het middensegment. Voor die organisaties hebben wij de Tcloud - Continuity cloud gebouwd. Daar wordt ondertussen al op grote schaal gebruik van gemaakt. Het bestaat technisch uit een uiterst robuuste VMWare-omgeving met high end IBM Intel servers en hi storage en enterprise back up en recovery faciliteiten. Binnen de Tcloud – Continuity omgeving hebben we tevens IBM PowerSystems opgenomen om onze IBM AIX en AS400 klanten te bedienen.”  

Tcloud – DR
Dat aanbod valt in twee delen uiteen, afhankelijk van de eisen van de klant: high availability en disaster recovery. Voor de DR optie neemt de klant een basis aan cpu, memory en storage resources af in combinatie met een hoeveelheid bandbreedte. In het geval van een calamiteit kan de klant een set data binnen twee uur op tape in het datacenter aanleveren en binnen 24 uur na uitval up and running zijn. Door middel van de ‘bursting’ functionaliteit binnen de Tcloud kan de benodigde hoeveelheid resources dynamisch worden opgeschakeld, zodat er voldoende performance kan worden geboden om productie te draaien. De gebruiker betaalt vervolgens een vast bedrag per extra resource gedurende de uitwijk situatie. Wanneer de productie zijde weer in de lucht is, kan Tectrade de extra resources uischakelen en is het weer business as usual. Dit is een echt pay per use-model, terwijl de basis aan resources, waarvoor de klant maandelijks betaalt, ook voor testdoeleinden kunnen worden gebruikt.  

Bij de high avalilability-optie worden de virtuele machines en bijbehorende data voortdurend doorgezonden naar de tweede locatie, en zijn de resources daar dus ook continu in gebruik. Hier kan het systeem binnen enkele minuten na uitval van het originele systeem weer in de lucht zijn. Dit is een optie met een hogere beschikbaarheid en minder dataverlies, maar brengt door het intensieve gebruik van de cloud-infrastructuur wel meer kosten met zich mee dan de disaster recovery-optie. “We zien een enorme groei in de afname van deze diensten. Op dit moment ondersteunen we met onze Managed Services al meer dan 150 klanten in Europa en beschermen we dagelijks meer dan 10 Petabyte aan data en vele duizende server systemen.”

De dienstverlening die Tectrade biedt heeft een enorme vlucht genomen. Momenteel wordt deze vorm van dienstverlening in heel Europa aangeboden, en lopen er projecten bij klanten in landen als Saudi Arabië, Turkije en Brazilië. “De dienstverlening krijgt in toenemende mate een global reach, dankzij onze wereldwijd opererende klanten. Zo is een groot uitzendbureau bij ons gekomen om in alle landen waar ze actief zijn hun back up als service te verzorgen. Ook IBM Global Services in de UK is een wederverkoper van onze diensten geworden, een onderstreping van onze kwaliteit en de unieke kenmerken van onze diensten. Honderd procent succes rate op restores is iets wat geen enkele dienstverlener op dit moment kan bieden, wij kunnen dit wel.”

De ontwikkelingen in de vraag zorgen ervoor dat Tectrade zich heeft ontwikkeld van System Integrator naar een brede IT-dienstverlener in het datacenter. We zijn van een project- naar service-organisatie gegroeid, die wereldwijd opereert.” En dat gaat snel. Met name de recent toegevoegde diensten voor remote beheer van virtuele servers gaat ongekend snel. Hiervoor is ook een gedegen kosten reductie te realiseren, maar vooral ook een verbetering van de beschikbaarheid van de virtuele server omgeving. Opvallend is dat het voor een belangrijk deel nieuwe partijen zijn die zich voor deze dienstverlening melden. Van Heek: “We hadden gedacht dat het vooral onze trouwe bestaande klanten zouden zijn die hier als eerste op in zouden springen, maar tot onze verrassing zijn het nieuwe klanten, zowel uit de publieke als private sector, die vragen naar managed services. Dat we zoveel klanten in de public sector hebben komt overigens door alle certificeringen die we hebben, daarom hebben we bijvoorbeeld diverse politiekorpsen in Engeland, universiteiten en overheidsinstanties als klant.”  

Ambitieus en pro-actief
Dit alles heeft gevolgen voor de manier waarop Tectrade zich presenteert in de markt. “We worden een Global Partner voor managed services en cloud-gebaseerde diensten. Deze diensten leveren we direct aan middelgrote en grote organisaties en via partners als IBM Global Services, Sungard en diverse hostingpartners. Daarom veranderen ook onze uitstraling in de markt door middel van logo en naam: het wordt Tectrade. Your information partner. Onze visie daarbij is dat we een betrouwbaar advies willen geven, en managed services en technologie aanbieden. Want het gaat uiteindelijk om het verwerken, opslaan en beschikbaar houden van bedrijfsinformatie. Die moet snel beschikbaar zijn en snel gedeeld kunnen worden.”

“Onze kernwaarden zijn niet voor niets ambitieus en pro-actief. We willen met onze klanten meedenken, en de beste zijn op ons vakgebied. Belangrijk daarbij is dat we steeds nieuwe dingen doen, niet voor niets waren we in de Benelux de eersten die de V7000 en Real Time Compressie oplossingen van IBM verkochten. We willen vooruit, en dat vragen we ook van onze mensen. We doen meer dan de mensen verwachten, onder het motto looking to solve a problem, not sell a product. Dat zijn de uitgangspunten, en daarom heeft onze organisatie die transformatie doorgemaakt.”