Redactie - 29 juli 2011

Logica ontwikkelt applicatie voor snelle hulp bij noodgevallen


Logica heeft een applicatie voor smartphones ontwikkeld, de 'I can help' app, die ondersteuning biedt bij noodgevallen. Met deze app krijgen mensen met medische ervaring, zoals artsen en verpleegkundigen, een signaal op hun smartphone als er een noodgeval in hun buurt is. Op deze manier kan snel hulp worden geboden; al voordat de hulpdiensten er zijn. Gemiddeld duurt het 10 minuten voor een ambulance ter plaatse is. Met de app wordt kostbare tijd bespaard doordat cruciale en noodzakelijke eerste hulp sneller aan het slachtoffer kan worden gegeven.

De 'I can help' app wordt geactiveerd zodra dit door omstanders is gemeld aan een alarmcentrale. Als iemand bijvoorbeeld wordt getroffen door een hartaanval krijgt iedere gebruiker in een cirkel van enkele honderden meters rond het noodgeval een bericht met informatie over de locatie, de aard van het ongeval en de dichtstbijzijnde nooduitrusting, zoals waar een defibrillator zich bevindt.

“Innovatieve informatie- en communicatie-technologieën zoals de 'I can help' applicatie kunnen ervoor zorgen dat er sneller en efficiënter op een noodsituatie wordt gereageerd,“ aldus Marcel Sommeling, Chief Client Officer van Logica Benelux a.i. “Dit is een mooi voorbeeld van een innovatieve ICT-oplossing die zeer toepasbaar is in het dagelijks leven.”

De 'I can help' applicatie is in Nederland ontwikkeld en bevindt zicht op dit moment in de testfase, maar heeft al wel de Microsoft Innovation Partner of the Year award gewonnen, die in Los Angeles werd uitgereikt. Microsoft heeft deze award aan Logica toegekend vanwege het aantonen van uitmuntende innovatie en implementatie van cliëntoplossingen op basis van Microsoft-technologie. De 'I can help' app is ontwikkeld met behulp van Microsoft Azure, Visual Studio, Microsoft SQL Azure en Microsoft Datamarkets.