Business Intelligence weinig gebruiksvriendelijk
21-07-2011
Deel dit artikel:

Business Intelligence weinig gebruiksvriendelijk


Minder dan dertig procent van de potentiële gebruikers in een organisatie van standaard business intelligence oplossingen (BI) maken er ook daadwerkelijk gebruik van. Volgens Gartner komt dit beperkte gebruik van BI doordat de bestaande oplossingen lastig te gebruiken zijn, langzaam werken en content opleveren die maar ten dele relevant is. ‘Consumerization’ zou ervoor kunnen zorgen dat BI meer wordt ingezet, en beter aansluit bij de wensen van gebruikers.

Een belangrijke stap zou zijn dat mensen eenvoudiger toegang hebben tot data. Consumerization betekent vooral dat BI gebruiksvriendelijke wordt, en zo een breder publiek aanspreekt. Deze ontwikkeling wordt veroorzaakt doordat mensen, deels in hun privéleven, gewend zijn geraakt aan een bepaalde manier van interactie met software, en die ervaring heft gevolgen voor de eisen die gebruikers stellen aan zakelijke IT. Mensen willen de computer aanzetten en de technologie gebruiken, ze hebben geen geduld voor programma's waar ze eerste een ingewikkelde handleiding voor moeten lezen. Voor de BI-leveranciers ligt er een belangrijke uitdaging in het gebruiksvriendelijker maken van hun software.
 

Terug naar nieuws overzicht