Redactie - 19 juli 2011

Nieuwe technologieën veranderen betalingssystemen


Wereldwijd onderzoek van Cognizant en Financial Services, onder ruim 300 managers van bancaire en financiële diensten, toont aan dat betalingssystemen de komende tien jaar een aanzienlijke transformatie zullen ondergaan. Van de ondervraagde organisaties geeft 40 procent aan over tien jaar slechts twee of drie betalingsplatforms te gebruiken. Momenteel gebruikt 21 procent van deze organisaties negen platforms.

Het onderzoeksrapport ‘Veranderingen binnen betalingen: een overzicht van de huidige betalingsinfrastructuren en implicaties voor de toekomst’, schetst gedetailleerd de toekomst van betalingen. Voorspeld wordt dat regelgevingen en normen veel invloed gaan hebben op de huidige markt, bestaande spelers en nieuwkomers. Het onderzoek toont aan dat de huidige betalingsinfrastructuur geschikt is voor de huidige doeleinden en een goede staat van dienst heeft wat betreft betalingscontinuïteit. Echter, de betalingsinfrastructuur is niet flexibel genoeg om zich eenvoudig aan te kunnen passen aan wijzigingen in de regelgeving van betalingen. Van de respondenten zegt 63 procent dat de betalingsinfrastructuur veranderingen nodig heeft.

Volgens het rapport zal de verwerking van betalingen ook worden verstoord door opkomende technologieën. Zowel voor zakelijke als particuliere banken staat internetgebaseerde betaling in de top drie van technologieën met de meeste invloed op betalingsplatforms. Internet wordt volgens 96 procent van de particuliere banken als de belangrijkste of één van de belangrijkste veranderingen gezien, mobiele technologieën door 82 procent. Een meerderheid van de zakelijke banken verwacht dat cloud computing een grote invloed heeft.

Het rapport stelt dat bestaande leiders van de betalingsindustrie zich zullen moeten aanpassen aan wijzigingen in de regelgeving en toegenomen concurrentie, om in de toekomst succes te hebben. Naast SWIFT worden EBA Clearing, Vocalink en Equens gezien als de belangrijkste, meest innovatieve en leidende betalingsplatforms.

“We naderen een periode van belangrijke veranderingen door de ontwikkeling van de wereldwijde betalingsmarkt”, zegt Chris Skinner, president van de Financial Services Club. “Betalingsplatforms en betalingsprocessen zijn belangrijk voor een stabiele economie. Technologische vooruitgang betekent eenvoudigere toegang voor nieuwe spelers als PayPal, Vodafone, Google en Apple. Banken moeten zich aanpassen aan nieuwe regels en ervoor zorgen dat hun processen en systemen meegaan met de veranderende eisen. Dit legt grote druk op banken om snel te reageren op veranderingen. Om risico’s te vermijden, moeten ze kiezen voor stabiele, schaalbare en controleerbare systemen.”

“Door de globalisering, regulaire veranderingen, opkomende technologieën en eisen van de nieuwe digitale generatie, moeten bancaire en financiële diensten zich richten op flexibiliteit en transparantie”, zegt Tony Virdi, vice president van de bancaire en financiële diensten van Cognizant. “Nieuwkomers in de betalingsindustrie zijn klaar voor het brengen van veranderingen door innovatie van zowel proces als technologie. Hierdoor kan worden voldaan aan verwachtingen van klanten en regelgevers. Verandering in de manier van betalen – met mobiele en online betalingen die real-time verbindingen leveren – betekent dat banken zich op de toekomst moeten voorbereiden. Zij zullen moeten investeren in innovatieve technologieën en kennisprocessen ontwikkelen.”

“Bij Cognizant werken we met een aantal klanten aan de uitdagingen van bijvoorbeeld SEPA en Faster Payments”, vervolgt Virdi. “Wij volgen de regulaire veranderingen van instellingen, zoals de Onafhankelijke Commissie van Banking en Dodd-Frank wet, en de invloed daarvan op onze klant, op de voet. Het is duidelijk dat er een toenemende vraag naar technologie en domeinexpertise zal zijn. Dit speelt in op de sterke punten van Cognizant. De bevindingen van het rapport bevestigen de strategische focus van Cognizant op betalingsinfrastructuren als belangrijk gebied van huidige en toekomstige veranderingen binnen de financiële dienstensector.”