Redactie - 28 juni 2011

Consumenten zorgen voor explosieve datagroei


De grote hoeveelheid informatie die consumenten creëren zorgt er mede voor dat dit jaar wereldwijd 1,8 zettabyte aan digitale data wordt geproduceerd. Hiermee kunnen 57,7 miljard iPads van 32 Gigabyte worden gevuld. Dit blijkt uit onderzoek van IT-bedrijf EMC uitgevoerd door IDC. Waren eerst hoofdzakelijk bedrijven verantwoordelijk voor de toename van data, tegenwoordig speelt het toenemend gebruik van social media en het produceren en delen van foto’s en video’s door consumenten een belangrijke rol in de groei van informatie. Uit het onderzoek blijkt verder dat de hoeveelheid data in de wereld iedere twee jaar verdubbelt. De ruimte om al deze informatie op te slaan wordt echter schaars.

Niet alleen de informatie die mensen zelf creëren, zoals documenten, foto’s, social media en het downloaden van muziek zorgt voor een sterke toename van data. Nog belangrijker voor de groei is de informatie die over consumenten wordt verzameld door het gebruik van social media als Facebook, Hyves en Twitter. 1,8 zettabyte is een duizelingwekkende hoeveelheid informatie. Als 16,6 miljoen Nederlanders zouden helpen deze hoeveelheid data te downloaden, dan zouden we ruim 6,5 jaar continu aan het downloaden zijn. Andere metaforen die EMC noemt, is dat met deze data op de genoemde 32 Gigabyte iPads, een muur van ruim zes meter hoog rond Zuid-Amerika kan worden gebouwd of een berg kan worden gecreëerd die 25 keer zo hoog is als de Japanse Mount Fuji.

Verdubbeling informatie
Nieuwe technologieën als biometrie en digitale beveiliging hebben ook grote invloed op de groei van de informatie evenals de uitbreiding van het aantal verschillende apparaten die data produceren zoals tablets, smartphones en digitale camera's. Het onderzoek wijst verder uit dat de hoeveelheid opgeslagen digitale informatie steeds sneller groeit. Met de tweejaarlijkse verdubbeling van de informatie kan de Wet van Moore ook niet langer kan worden toegepast.

Fysieke plekken om alle informatie op te slaan, worden schaars. Harde schijven en datacenters raken vol. Hierdoor worden er nieuwe technologieën ontwikkeld om tegemoet te komen aan de toenemende hoeveelheid gegevens die online wordt geproduceerd en opgeslagen, zoals social media updates, foto’s en video’s , muziek en documenten. Eén van de nieuwe technologieën is cloud computing. Hierbij worden gegevens en digitale informatie niet langer opgeslagen op de harde schijf van de computer, maar ‘in de cloud’ op het internet.
 
Download hieronder het rapport