Redactie - 08 juni 2011

Cognizant steunt onderzoek over opkomst van sociale werkplek


Cognizant, dienstverlener in IT-consultancy, technologie en business process outsourcing (BPO), is een driejarige overeenkomst aangegaan met het MIT Center for Digital Business (CDB). De organisatie financiert onderzoek over de impact van nieuwe technologieën op de communicatie-, informatie-, media- en entertainmentindustrie (CIME). Het onderzoeksprogramma richt zich met name op trends in technologie, werk en leiderschapsontwikkeling in de CIME-sector en de opkomst van de sociale werkplek.
 
Dr. Andrew McAfee, Principal Research Scientist en auteur van Enterprise 2.0, is hoofd van het onderzoeksteam, samen met dr. Erik Brynjolfsson, directeur van het MIT Center for Digital Business en met dr. George Westerman, Research Scientist. Zij zijn allen expert in het strategisch potentieel van de informatietechnologie en de organisatorische aspecten van technologische innovatie.
 
“Bedrijven in de CIME-sector zijn, vanwege hun karakter als content creatoren en distributeurs, voorgoed veranderd door digitalisering en de opkomst van nieuwe krachtige communicatietools”, zegt Fransisco D’Souza, president en CEO van Cognizant. “Dit veroorzaakt sterke veranderingen met betrekking tot processen, producten, omzetmodellen, tarieven, interne organisatie en klantenrelaties. Onze samenwerking met MIT zal CIME-klanten helpen de opkomst van de sociale werkplek te begrijpen. Door een raamwerk en inzichten te bieden wordt duidelijk hoe met deze nieuwe competitieve uitdagingen moet worden omgegaan.”
 
“Zakelijke leiders in de CIME-industrie hebben te maken gehad met grote onzekerheden wat betreft industrievormgevende technologieën en misten daarbij een draaiboek als leidraad voor hun strategieën”, zegt dr. Andrew McAfee. “Dit programma doet uitgebreid onderzoek naar het transformerende effect van sociale netwerken, virtualisatie, samenwerking en andere technologieën in de CIME-industrie. Hierdoor kunnen organisaties effectiever producten vervaardigen, diensten verlenen aan klanten en beter concurreren met andere organisaties.”