Redactie - 31 mei 2011

Nederlanders ruim 4 uur per week op LinkedIn


LinkedIn is een populair, vooral zakelijk gebruikt social media platform dat onlangs succesvol op de beurs in New York werd gelanceerd. Nederlandse LinkedIn gebruikers geven aan gemiddeld meer dan 4 uur per week door te brengen op dit Social Media platform. De deelnemers aan het onderzoek die aangeven meer dan 20 uur per week te besteden zijn voornamelijk LinkedIn trainers en Recruiters. Ook het streven naar een grotere naamsbekendheid is een belangrijke reden om veel met LinkedIn te werken.

Dat blijkt uit een onderzoek van Social Media Succes op LinkedIn. 1145 LinkedIn gebruikers gaven antwoord en commentaar op de vraag: “Hoeveel tijd besteed jij gemiddeld per week aan LinkedIn?”

Als adviseur voor zakelijk Social Media gebruik houdt Social Media Succes regelmatig onderzoeken en polls en deelt de resultaten ervan via tal van media en gebruikt deze om haar dienstverlening verder te verbeteren.

Verslaafd

Bijna de helft (47%) van de respondenten geeft aan tussen de 1 en de 4 uur per week aan LinkedIn te besteden. Zo’n 25% zegt minder dan 1 uur per week hiermee bezig te zijn terwijl 20% van de deelnemers aan het onderzoek tussen de 5 en 10 uur van hun tijd besteedt op het platform.

Het meest indrukwekkend is de uitkomst dat maar liefst 8% van de deelnemers aan het onderzoek aangeeft gemiddeld meer dan 15 uur per week aan LinkedIn te besteden. Een professional verwoordt zijn LinkedIn gedrag als volgt: “Stiekem verslaafd aan Linkedin, ik kijk meerdere keren per dag of er nog interessante dingen gebeurd zijn in mijn netwerk. Gebruik het niet zozeer voor acquisitie maar om vinger aan de pols te houden en bij mensen op de radar te blijven”.

Leerzaam

De momenten en de wijze waarop LinkedIn gebruikt wordt verschillen van persoon tot persoon. Waar de een LinkedIn de hele dag heeft openstaan om regelmatig de updates te bekijken gebruikt de ander het platvorm uitsluitend in de avonduren.

Veel genoemde activiteiten op LinkedIn zijn het zoeken naar een nieuwe baan of opdracht of nieuwe medewerkers. Maar ook andere leden adviseren en op de hoogte blijven van relevante nieuwtjes worden veel genoemd. Zoals iemand reageert: “Ik doe ook mee in veel discussiegroepen, omdat ik er ontzettend veel van leer en er geweldige contacten door opdoe”.