Data-analyse neemt belangrijke rol in bij bestrijden van fraude
25-05-2011
Deel dit artikel:

Data-analyse neemt belangrijke rol in bij bestrijden van fraude


Fraudeurs opereren steeds vaker in internationale netwerken. Dit zijn vaak professionele, internationaal opererende organisaties met complete onderzoeksafdelingen die de modernste technologie gebruiken. Data-analyse neemt een belangrijke rol in bij het proactief bestrijden van fraude. Deze bevindingen staan in het nieuwe boek Fighting Fraud dat SAS, specialist op het gebied van business analytics, vandaag toevoegt aan zijn boekenserie Future Bright.

Het internet biedt criminele organisaties het ideale platform om razendsnel onder een valse identiteit te handelen. Het is daarom cruciaal te kunnen achterhalen met wie je communiceert en of de ander betrouwbaar is. Technologie neemt hierbij een belangrijke rol in en helpt fraude proactief te bestrijden. Onno de Vrij, fraude-expert bij SAS Nederland: "Bedrijven beschikken over enorme hoeveelheden waardevolle data en met behulp van goede analytische software is het mogelijk verbanden te leggen en een waarschuwing te geven als verdachte patronen optreden. Met behulp van onze oplossingen is het mogelijk om voorspellende analyses uit te voeren en netwerken van fraudeurs in kaart te brengen."

De nieuwe uitgave van Future Bright, Fighting Fraud, bevat een groot aantal visie-artikelen van fraude-experts. Daarnaast vertellen de experts hoe zij in de praktijk omgaan met het opsporen, voorkomen en bestrijden van fraude. Het boek is in samenwerking met Deloitte tot stand gekomen en is geschreven door Monique Harmsen, hoofdredacteur van CFO Magazine. Met het boek wil SAS organisaties op de hoogte houden van ontwikkelingen op het gebied van fraude en deelt SAS best practises voor het bestrijden ervan. Analytische software speelt hierbij een belangrijke rol.

Karel Kinders, Managing Director van SAS Nederland: "Fraudebestrijding is een onderwerp waar organisaties niet meer omheen kunnen. De media staan vol met voorbeelden waarbij waardevolle data, zoals persoonlijke- of creditcardgegevens, zijn ontvreemd. Dit is schadelijk voor de bedrijfsvoering, maar ook voor de reputatie van de getroffen organisaties die daardoor flink schade kan oplopen. Fraude zelf is niet nieuw; alleen de vorm waarin ze wordt gepleegd verandert met de dag. Organisaties moeten er alles aan doen om deze ontwikkelingen bij te houden. Dit boek biedt best practises waarvan organisaties kunnen leren. Een must-read en bron van inspiratie voor iedereen die met fraudebestrijding te maken heeft."
 

Terug naar nieuws overzicht