Redactie - 11 mei 2011

Vakbond Qlix waarschuwt KPN


Qlix heeft met teleurstelling kennis genomen van de door KPN aangekondigde strategie tot 2015. Qlix mist in de aangekondigde strategie concrete aandacht voor de rol van medewerkers bij het realiseren van de ambitieuze doelstellingen.

Ingrijpende trends, ambitieuze doelstellingen
KPN signaleert een aantal ingrijpende trends in de markt, waarvan met name de snelle adaptatie van nieuwe technologie (bijvoorbeeld smartphones) en veranderende voorkeuren van klanten een grote impact kunnen hebben op de toekomst van het bedrijf. KPN formuleert een aantal zeer ambitieuze doelstellingen om deze trends het hoofd te kunnen bieden. Zo wil KPN haar reputatie sterk verbeteren (NPS verhogen naar +10%) en de kwaliteit van de dienstverlening sterk verhogen ('first time right naar 85% over de integrale dienstverlening).

Aandeelhouders rijkelijk beloond
Analisten hebben teleurgesteld gereageerd op de aangekondigde strategie. Zij misten vooral concrete financiële doelstellingen voor 2012 en de navolgende jaren. Qlix begrijpt de teleurstelling van analisten vanwege het gebrek aan een concrete invulling van de ambities, maar wijst erop dat het niet de aandeelhouders zijn die het nakijken hebben; hen is immers een geweldige groei van het dividend in het vooruitzicht gesteld naar 95 eurocent in 2013.

Geen oog voor medewerkers
Qlix is teleurgesteld omdat in de strategie geen aandacht wordt besteed aan de belangrijke rol van medewerkers. De markt vraagt, gezien de grote uitdagingen, om een ander antwoord dan 'business as usual'. Opnieuw snijden in het personeelsbestand en doorgaan op dezelfde voet als de afgelopen jaren getuigt niet van voldoende visie wat Qlix betreft.

De ambitieuze doelstellingen op het gebied van klanttevredenheid en kwaliteit van de dienstverlening vragen een grote inspanning van medewerkers. Qlix waarschuwt KPN dan ook: 'medewerkers zijn keihard nodig voor het realiseren van de stevige ambities in de komende jaren. De aangekondigde inkrimping met 4000 tot 5000 banen biedt voor medewerkers absoluut niet het perspectief om zich gemotiveerd in te zetten voor het waarmaken van die ambities', aldus Caspar Vlaar, onderhandelaar namens Qlix.

Bijeenkomsten
Vandaag vinden er door het hele land bijeenkomsten plaats met medewerkers. KPN licht de strategie nogmaals toe voor het personeel en biedt gelegenheid tot het stellen van vragen. Caspar Vlaar: 'KPN krijgt vandaag een herkansing. Wie weet krijgen medewerkers een andere presentatie voorgeschoteld dan aandeelhouders waarin dan hopelijk wél wordt ingegaan op de rol van medewerkers'. Qlix grijpt deze gelegenheid aan de om de stem van medewerkers kracht bij te zetten. Alle medewerkers van KPN wordt gevraagd hun mening over de aangekondigde strategie met Qlix te delen via een online enquete.

Open brief aan Eelco Blok
Qlix inventariseert de binnengekomen reacties en bundelt deze in een 'open brief' aan Eelco Blok. Caspar Vlaar: 'Wij vinden het van absoluut belang dat medewerkers een volwaardige stem hebben richting de directie van KPN. Voor het creëren van betrokkenheid is meer nodig dan het slagvaardig aankondigen van een hoop ambities. Het is nu de tijd om medewerkers te laten voelen dat ze ertoe doen!'