Redactie - 11 mei 2011

Digitaal lezen evenaart papier


De tijd die mensen besteden aan het lezen van digitale teksten op een scherm evenaart ondertussen de tijd die mensen besteden aan teksten op papier. Uit onderzoek van Gartner blijkt dat met name gebruikers van de iPad de voorkeur geven aan digitale teksten. 52 procent van hen vindt digitale teksten makkelijker leesbar, terwijl 42 procent beide varianten even goed leesbaar vindt. Bij gebruikers van een laptop is dat nog anders, bijna de helft vindt een scherm lastiger leesbaar, slechts 33 procent vindt de ervaring gelijkbaar.

Vooral de jongere respondenten lezen liever op een scherm, terwijl de groep van 40 tot 54 jaar eerder geneigd is de twee vormen gelijk te beoordelen. Voor dit onderzoek heeft Gartner eind 2010 1.569 gebruikers in diverse landen ondervraagd over hun ervaringen met digitale teksten. Volgens de onderzoekers blijkt uit de resultaten onder meer dat de gevreesde kannibalisering van papier door digitale media niet optreedt, maar dat er in een meer gecompliceerde relatie sprake is van aanvullende media. Wat in ieder geval niet werkt is dezelfde content aanbieden via verschillende media. Multichannel werkt, maar dan wel met oog voor de verschillen tussen de diverse media.