KPN formuleert ambities tot en met 2015

KPN formuleert ambities tot en met 2015

KPN formuleert ambities tot en met 2015

10-05-2011

KPN formuleert ambities tot en met 2015


KPN heeft vandaag zijn strategische plannen tot en met 2015 toegelicht. Voor deze periode heeft KPN een aantal prioriteiten gesteld om het bedrijf te versterken, te vereenvoudigen en te laten groeien. KPN zal zijn Nederlandse telecom en ICT activiteiten versterken. Daarnaast blijft KPN investeren in de internationale ‘Challenger’ activiteiten om deze sneller dan de markt te laten groeien. Focus op kwaliteit, vereenvoudiging en verbeteren van de reputatie, moet KPN in staat stellen om de klanttevredenheid te verhogen en voorop te blijven lopen in de voortdurend veranderende telecom en ICT markt.

KPN heeft een aantal ambities geformuleerd voor de periode tot en met 2015:

  • Breedband marktaandeel Nederlandse huishoudens van meer dan 45% (nu 41%)
  • Behouden marktaandeel Nederlandse mobiele markt van meer dan 45% (nu 47%)
  • Leidende speler zakelijke ICT markt in de Benelux
  • Kwaliteitsverbetering first time right’ 85%-95%, hogere NPS, top 10 reputatie NL
  • Marktaandeel Duitse mobiele markt >20% met EBITDA-marge van 35%-40% (nu 16%)
  • Marktaandeel mobiele markt België 20%-25% (nu >18%), met stijgende EBITDA-marge
  • Versnellen internationale groei van Ortel Mobile, voortzettende waardecreatie iBasis
“KPN heeft een uitstekende basis waarop dit nieuwe, strategische plan voortbouwt,” zegt bestuursvoorzitter Eelco Blok. “Ik heb onlangs het besluit genomen om investeringen te versnellen die onze Nederlandse telecomactiviteiten zullen versterken. Ik wil er ook op wijzen dat we blijven investeren in verdere winstgevende groei in Duitsland en België. We gaan onze organisatie vereenvoudigen en de kwaliteit van onze dienstverlening sterk verbeteren. Dit zal een positief effect hebben op de klanttevredenheid en de reputatie van KPN en dat is goed voor al onze belanghebbenden; onze klanten, onze medewerkers en onze aandeelhouders.”

Prioriteiten Nederland
In de Nederlandse consumentenmarkt ziet KPN dat klanten steeds vaker één totaalpakket aan communicatiediensten af willen nemen bij één leverancier. KPN blijft in de periode tot en met 2015 verder investeren in het Nederlandse vaste netwerk om de gunst van de Nederlandse huishoudens te winnen. Het VDSL-netwerk zal verder worden ge-upgrade en KPN gaat door met de uitrol van glasvezel in Nederland. Om onze klanten beter te kunnen bedienen zal KPN het aantal winkels in Nederland uitbreiden van 217 naar circa 300 in het jaar 2015. KPN’s televisie-aanbod wordt voortdurend verbeterd en ook Telfort en XS4ALL gaan totaalpakketten met bellen, breedband internet en televisie aanbieden. Deze initiatieven moeten er onder meer toe leiden dat KPN gemiddeld meer diensten per huishouden gaat leveren.
In de Nederlandse mobiele markt ziet KPN verandering van het gedrag van klanten. Het ruime aanbod van hoogwaardige smartphones en de grote hoeveelheid mobiele ‘apps’ heeft bij een deel van onze klanten gezorgd voor een daling van het ‘traditionele’ sms-en mobiel belverkeer. KPN blijft investeren in de verbetering van de kwaliteit en de capaciteit op het netwerk, om onderscheidend te zijn. De gemiddelde snelheid van deze mobiele netwerken wordt verder opgevoerd. Vanaf deze zomer kunnen onze klanten kennismaken met nieuwe abonnementsvormen die mobiele data als uitgangspunt hebben. KPN zal inspelen op de wensen van onze klanten en nieuwe manieren van mobiele communicatie faciliteren.

KPN’s zakelijke klanten richten zich sinds de kredietcrisis onverminderd op de beheersing van kosten. De wens tot verbetering van productiviteit en flexibiliteit valt samen met een toenemende klantvraag naar geïntegreerde ICT dienstverlening in de hele zakelijke markt. De vraag naar flexibele werkplekken en diensten als IT op afstand (cloud computing) en video conferencing groeit ook bij bedrijven in het MKB en het middensegment. KPN zal toegesneden diensten gaan aanbieden aan kleine ondernemers en zelfstandigen. Ook in de zakelijke markt zal KPN blijven investeren in de kwaliteit van zijn diensten, infrastructuur en datacenters. KPN’s zakelijke segment en Getronics zullen stapsgewijs, verder worden geïntegreerd.
 
 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Telecom