Redactie - 06 mei 2011

Cisco stroomlijnt operaties voor meer efficiency


Cisco gaat zijn bedrijfsstructuren en operationele modellen aanzienlijk wijzigen. Het bedrijf zal onder andere zijn verkoop-, services- en engineeringorganisaties stroomlijnen en focussen op de vijf hoofdgebieden die de basis vormen voor de verdere groei van netwerken en het internet: core (routing, switching en services), collaboration, datacentervirtualisatie en de cloud, video en architecturen voor bedrijfstransformatie. Deze veranderingen passen binnen Cisco’s missie om de beleving van klanten, partners en medewerkers te verbeteren, de operationele processen te vereenvoudigen en de focus op de vijf hoofdgebieden te versterken.

“Cisco heeft al eerder belangrijke veranderingen doorgevoerd en nu beginnen we de volgende fase in de evolutie van het bedrijf”, zegt John Chambers, chairman en CEO van Cisco. “De markt vraagt om meer eenvoud en dat is waarom het netwerk steeds belangrijker wordt. We hebben een sterke, leidende positie als leverancier van netwerkplatforms en we hebben de klanten, het talent en de expertise. En we weten hoe we voor innovatie kunnen zorgen overal binnen het netwerk. Het wordt tijd dat we de manier waarop we onze strategie uitvoeren, vereenvoudigen. Deze aankondiging is daarin een belangrijke stap.”

De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • De wereldwijde operaties worden gereorganiseerd in drie geografische gebieden: Amerika (VS, Canada en Latijns Amerika), Europa, het Midden Oosten en Afrika (EMEA) en Azië/Stille Oceaan, Japan en Groot-China.
  • Cisco Services wordt gereorganiseerd rond de belangrijkste klantsegmenten, te weten Enterprise – grote ondernemingen, publieke sector, midden- en kleinbedrijf – en Service Provider, en leveringsmodellen.

  • Cisco Engineering wordt functioneel gereorganiseerd, met de nadruk op technologische innovatie, accountability en afstemming op de vijf hoofdgebieden.

  • Cisco’s cross-functionele council-structuur wordt verfijnd naar drie councils die bijdragen aan een wereldwijd consistente klant-focus en een snellere time-to-market voor belangrijke markten: enterprise, service provider en opkomende markten.
De meeste van deze veranderingen zullen de komende drie maanden plaatsvinden. De nieuwe verkooporganisatie zal al gereed zijn voor de start van Cisco’s boekjaar 2012, op 31 juli 2011.