Redactie - 04 mei 2011

‘Gevoel van veiligheid neemt toe, risico’s blijven’

De bezorgdheid van de Nederlandse consument ten opzichte van hun persoonlijke, nationale, financiële en internetveiligheid is het laagst in vier jaar. Identiteitsdiefstal en fraude met bankpassen blijft Nederlands grootste zorg volgens de resultaten van de Unisys Security Index zoals vandaag bekendgemaakt.

Het onderzoek – dat twee keer per jaar wordt uitgevoerd – toont aan dat een groot deel van de Nederlandse bevolking het risico loopt op identiteitsdiefstal of fraude omdat ze gevoelige informatie op sociale netwerksites plaatsen. Meer dan de helft (54 procent) van de respondenten zegt over hun werk te schrijven en 79 procent deelt details over het persoonlijke leven zoals geboortedata en adressen.

De Unisys Security Index in Nederland is op zijn laagste punt sinds de start van het onderzoek in 2007. Op een schaal van 0 tot 300 (waarbij 300 staat voor het hoogste niveau van bezorgdheid) scoort Nederland slechts 64. Met dit resultaat is Nederland het laagst scorende van de 12 door Unisys onderzochte landen. Toch geven respondenten aan dat bescherming van persoonsgegevens hun grootste zorg heeft: meer dan tweederde van de respondenten geeft aan dat ze bezorgd zijn over fraude met bankpassen (71 procent) en identiteitsdiefstal (73 procent).

“Ons onderzoek wijst uit dat Nederlanders over het algemeen goed op de hoogte zijn van veiligheidsrisico’s, met name op het gebied van bankpasfraude en identiteitsdiefstal,” zegt Jan van der Sluis, Senior manager Identity bij Unisys. “De Unisys Security Index laat echter ook zien dat Nederlanders niet alles doen wat ze kunnen doen om hun data te beschermen. Vooral als het aankomt op het volgen van veiligheidsprocedures op het werk en het gebruik van moeilijk te raden wachtwoorden op pc’s en mobiele apparaten.”

“Met de komst van tablets en smartphones moeten mensen voorzichtiger zijn met het delen van informatie om geen slachtoffer te worden van fraude,” gaat Van der Sluis verder. “Er is geen reden om achterover te zitten en niks te doen. Het gevaar zit in een klein hoekje. Iemand heeft maar een paar details nodig – gepost op sociale netwerken zoals Hyves – om aanwijzingen te vinden en zo echte schade toe te brengen.”

Volgens de Unisys Security Index gebruikt 59 procent van de respondenten een sociale netwerksite. Hyves staat bovenaan en wordt gebruikt door 44 procent van de respondenten, gevolgd door Facebook met 25 procent. Het onderzoek toont aan dat Nederlanders verdeeld zijn als het gaat om het delen van persoonlijke informatie via sociale netwerken: 46 procent zegt nooit informatie te delen over hun dagelijkse werk, terwijl 32 procent zegt nooit geboortedata en adressen te delen.

Al jaren blijkt uit de Security Index dat de Nederlandse consument de grootste zorg heeft over pasfraude en identiteitsdiefstal. Ook de resultaten van het meest recente onderzoek tonen dat aan.Een kwart van de respondenten zegt serieus bezorgd te zijn over ongeautoriseerd toegang of misbruik van hun persoonlijke gegevens of bankpassen. De Nederlandse overheid zet sinds begin 2011 meer mankracht in via ´high tech crime teams´ om onder andere deze vormen van criminaliteit te voorkomen.

71 Procent van de respondenten van de Security Index is enigszins tot zeer bezorgd over de mogelijkheid dat anderen toegang krijgen tot bankpasgegevens, waarbij 24 procent van de respondenten extreem bezorgd is. Als het gaat over identiteitsdiefstal, zegt 73 procent zich zorgen te maken, waarvan 24 procent zich extreme zorgen maakt. Beide onderwerpen scoren lager dan een half jaar geleden, wat aangeeft dat de Nederlandse consument zich veiliger voelt dan in de herfst van 2010.

De Unisys Security Index is een onderzoek dat twee keer per jaar wordt gehouden en inzicht biedt in de houding van consumenten wereldwijd, ten opzichte van een brede reeks veiligheidsgerelateerde onderwerpen. Lieberman Research Group ondervroeg consumenten in Latijns Amerika, Europa en de Verenigde Staten. Newspoll voerde het onderzoek uit in Azië. De Unisys Security Index ondervroeg bijna 12.000 mensen in twaalf verschillende landen: Australië, België, Brazilië, Colombia, Duitsland, Hong Kong, Mexico, Nederland, Nieuw Zeeland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In Nederland hebben meer dan 550 mensen van 18 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Het onderzoek meet de houding van de consument op een schaal van 0 tot 300, waarbij 300 staat voor het hoogste niveau van bezorgdheid.
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024