Redactie - 21 april 2011

Analytische software niet meer weg te denken


In de reeks aankondigingen over de resultaten van onderdelen van de ICT-markt blijken BI-en PM-software een stevig aandeel te hebben in bedrijfstoepassingen. Organisaties hebben volgens Gartner in 2010 in Business Intelligence (BI) en Performance Management (PM) een bedrag geïnvesteerd van 10,5 miljard dollar, een stijging van 13,4 procent vergeleken met de wereldwijde cijfers een jaar eerder.

Hiermee zet de trend door dat de uitgaven aan Business Intellligence Software procentueel sneller groeien dan de IT-budgetten in het algemeen. Volgens de analisten van Gartner is het essentieel om in de informatiegedreven systemen die het hart vormen van een onderneming goed inzicht te hebben in de gegevens. Bovendien zijn de aanbieders op deze markt uitermate actief in hun marketing, wat duidelijk effect heeft op de verkoop. De vier grootste partijen op deze markt, SAP, Oracle, IBM en Microsoft, hebben 59 procent van de BI-markt in handen. SAP staat met een aandeel van bijna 23 procent op de eerste plaats.