Redactie - 15 april 2011

Tablets schaden pc-markt


Voor het eerst in zes achtereenvolgende kwartalen is de groei van wereldwijde pc-verkopen tot stilstand gekomen. Volgens onderzoeksbureau Gartner is de vraag naar pc’s onder meer ingezakt omdat potentiële kopers overwegen een tablet te aan te schaffen in plaats van een traditionele personal computer. In totaal werden in het eerste kwartaal van 2011 84,3 miljoen stuks verkocht, een lichte daling van 1,1 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2010. Gartner erkent dat het eerste kwartaal altijd een lastige periode is voor pc-verkopen, maar in dit geval zien ze meer vertraging dan de normale seizoensgebonden daling. Aanvankelijk hadden de analisten zelfs een stijging van drie procent verwacht.

Met name de achterblijvende vraag naar consumenten-pc’s was debet aan de daling. Consumenten worden niet langer verleid door de lage prijzen van pc’s. In plaats daarvan hebben zij hun aandacht verlegd naar media tablets en andere nieuwe consumenten-elektronica. Met name de lancering van de iPad2 heeft merkbaar effect gehad op het aankoopgedrag van consumenten. Het is nog niet zeker of dit effect ook blijvend is. Als de daling structureel blijkt, is daarmee een eind gekomen aan een positieve trend in de ICT-hardware, omdat met name de vervangingsmarkt een belangrijke drijver was voor pc-fabrikanten.