Redactie - 07 april 2011

'Aantal m-commercetransacties vertienvoudigt binnen nu en twee jaar'

PayPal, leverancier van online betaalsystemen, verwacht dat het aantal m-commerce-transacties wereldwijd zal vertienvoudigen in de komende twee jaar. Ook in Nederland verwacht PayPal een vertienvoudiging van het aantal mobiele betalingen. 41 procent van de grootste Nederlandse webwinkels biedt eind 2011 enige vorm van mobile commerce.

PayPal baseert deze voorspelling op de eigen cijfers. Het mobiele betaalvolume via PayPal bedroeg in 2008 wereldwijd 25 miljoen dollar. Dat bedrag verdertigvoudigde in twee jaar tot 750 miljoen dollar in 2010. Op basis van de huidige trend verwacht PayPal dat het mobiele betaalvolume wereldwijd in de komende twee jaar zal vertienvoudigen.

Ook in Nederland verwacht PayPal dat het aantal mobiele betalingen in de komende twee jaar zal vertienvoudigen. De drie belangrijkste redenen hiervoor zijn:

Hoge smartphone-penetratie
De helft van de Nederlandse consumenten beschikt naar verwachting eind 2011 over een smartphone met mobiel internet (Consumentenpanel Telecompaper). Een groot deel van de Nederlandse consumenten is hierdoor in staat zijn via zijn smartphone aankopen te doen.

Marktpotentieel voor mobiele betalingen is groot
De online consumentenbestedingen zijn in 2010 gestegen naar 8,2 miljard euro (bron: Thuiswinkel.org) en naar verwachting zal een groot deel van hen overstappen naar betalingen via de smartphone.

Focus bij Nederlandse bedrijven
PayPal signaleert dat veel Nederlandse bedrijven druk bezig zijn applicaties te ontwikkelen voor mobiele shoppers. PayPal verwacht dat 41 procent van de grootste Nederlandse webwinkels eind 2011 enige vorm van mobile commerce aanbiedt.

Dennis Van Allemeersch, Country Manager Benelux bij PayPal: "De sterke groei van het aantal smartphones, de stijgende beschikbaarheid van mobiel internet en de snelle toename van het aantal shop apps, maakt de exponentiële groei van het aantal mcommerce-transacties mogelijk. Hierdoor wordt onze visie rond 'the wallet in the cloud' steeds meer realiteit. Wij zijn ervan overtuigd dat de digitale portemonnee, waarmee consumenten via hun smartphone overal en vanaf elke plek kunnen betalen, de fysieke portemonnee uiteindelijk grotendeels zal vervangen."