Colruyt beoogt met SAS de klantloyaliteit te verhogen
12-03-2011
Deel dit artikel:

Colruyt beoogt met SAS de klantloyaliteit te verhogen


De Belgische retailer Colruyt gebruikt SAS business analytics-software om promoties heel gericht af te stemmen op de persoonlijke behoeftes van haar klanten. Colruyt kan met SAS elk huishouden voorzien van waardebonnen en promoties die zijn afgestemd op hun persoonlijke voorkeuren. De software van SAS voorspelt per huishouden welke promoties de meeste kans hebben te worden ingezet voor aankopen. Colruyt beoogt met SAS de klantloyaliteit te verhogen. De eerste resultaten na de implementatie laten zien dat er nu meer waardebonnen worden gebruikt en dat het gemiddelde aankoopbedrag per huishouden is gestegen.

Marketing op individuele basis
Consumenten ontvangen tientallen folders per week. Meer dan ooit is het van belang dat retailers consumenten prikkelen met passende aanbiedingen. Colruyt zocht daarom een manier om er zeker van te zijn dat de tweewekelijkse folder aansloot bij de wensen van zijn klanten. De oplossing hiervoor vond Colruyt in SAS waarmee ze alleen die productpromoties naar klanten stuurt die voor hen persoonlijk interessant zijn.

"Als een klant een folder leest en alleen maar producten ziet die hem niet interesseren, voelt dat als verloren tijd. Hierdoor lopen wij het risico dat klanten de volgende keer een mailing helemaal niet meer lezen", zegt Bart Van Roost, manager van Colruyt's Analytics Department. "Colruyt wil verder gaan dan segmentatie en daarom zijn wij op zoek gegaan naar een oplossing die ons ondersteunt met marketing op individuele basis."

Colruyt beschikt over 1,6 miljoen 'extra-card'-houders en 11.000 producten en dus een enorme hoeveelheid gegevens. De retailer ging op zoek naar een krachtige applicatie met geavanceerde analysemogelijkheden. "Na twee proof-of-concepts waren we overtuigd dat SAS over de robuustheid beschikt om onze enorme hoeveelheid gegevens te analyseren", vervolgt Van Roost.

SAS voorspelt aankopen
SAS is in staat aankopen te voorspellen. Dit gebeurt op basis van eerder aankoopgedrag van klanten in combinatie met gegevens over de verschillende huishoudens en demografische informatie uit de Colruyt database. Op basis van deze informatie selecteert SAS dertig aanbiedingen die het beste passen bij de interesses van het betreffende huishouden. Deze dertig waardebonnen komen uit een selectie van vierhonderd producten die op dat moment worden gepromoot.

"SAS kan niet alleen goed omgaan met onze enorme hoeveelheid gegevens, maar ook heel veel berekeningen maken in een kort tijdsbestek. SAS gebruikt gegevens op een intelligente manier", zegt Karel De Wilde, teamleider voor Analytics bij Colruyt.
"Een ander voordeel van SAS is dat de software rekening houdt met marketingrestricties en regels", zegt Van Roost. "Zo ontvangt een huishouden niet meer dan acht promotiebonnen binnen dezelfde categorie. Dit voorkomt dat huishoudens alleen waardebonnen ontvangen uit één bepaalde categorie voor bijvoorbeeld dranken of cosmetica."

Van Roost: "De eerste resultaten zijn zeer positief. De selectieve marketingaanpak stelt ons in staat dunnere folders te sturen. Hierdoor besparen we sowieso 665 miljoen pagina's papier en de bijbehorende print- en portokosten. Ook maakt een groter aantal huishoudens nu gebruik van de waardebonnen. Deze toename resulteert in een gemiddeld hogere uitgave van onze kaarthouders. Minstens zo belangrijk is dit voor ons een indicatie van een hogere klantloyaliteit."
 

Terug naar nieuws overzicht