Wouter Hoeffnagel - 11 februari 2016

Nederlanders hechten veel waarde aan gelijke beloning voor mannen en vrouwen

7 op de 10 werknemers denkt dat mannen en vrouwen momenteel door hun werkgever gelijk beloond worden voor uitvoeren van hetzelfde werk. In de praktijk blijkt er echter nog steeds spraken te zijn van een loonkloof tussen mannen en vrouwen. Nederlanders blijken relatief veel waarde te hechten aan een gelijke beloning voor gelijk werk. 

Dit blijkt uit een wereldwijde salaris-enquête van vacature- en carrièremarktplaats Glassdoor, waarin het sentiment van werknemers wordt gemeten rondom de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Glassdoor heeft ruim achtduizend werkende volwassenen ondervraagd in zeven verschillende landen: Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Canada, de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. 

Nederlanders vinden gelijke beloning belangrijk
Hoewel bronnen van Glassdoor aangeven dat het nog 81 jaar zal duren voordat gelijkwaardige beloning bereikt wordt, blijkt uit de enquête dat 7 op de 10 werknemers denkt dat mannen en vrouwen momenteel al gelijk beloond worden voor gelijk werk bij hun werkgever. Dit terwijl 90% van de Nederlandse werknemers van mening is dat mannen en vrouwen gelijk beloond zouden moeten worden voor gelijk werk. Ter illustratie: 93 procent van de Amerikaanse werknemers is voor gelijke betaling voor mannen en vrouwen, ten opzichte van 90 procent in Duitsland en 88 procent in Zwitserland en Frankrijk. Het Verenigd Koninkrijk heeft samen met Canada het laagste percentage met 87 procent van de werknemers dat salarisgelijkheid ondersteunt.

“Hoewel salariskloven wel degelijk bestaan, onthult deze enquête dat het merendeel van de werknemers denkt dat er geen sprake is van loonverschil tussen mannen en vrouwen op hun werkplek” vertelt Andrew Chamberlain, Glassdoor chief economist. “Onder de verschillende landen die we hebben geënquêteerd, is de steun voor een gelijkwaardige beloning groot. Er is algemeen overeenstemming over het feit dat gelijkheid in salaris  bereikt kan worden door middel van aangepaste wetgeving, nieuw bedrijfsbeleid en meer transparantie in salarisschalen."

Salarisgelijkheid beïnvloed werving
Glassdoor adviseert bedrijven die meer vrouwelijk talent hopen binnen te slepen duidelijk te maken dat er bij hen geen sprake is van ongelijkheid in loon tussen mannen en vrouwen. Daarnaast zou het helpen als zij meer openheid bieden in hoe het salaris is samengesteld. Ruim tweederde (69 procent) van de Nederlandse vrouwen geeft aan dat zij waarschijnlijk niet zullen solliciteren bij een bedrijf waarvan zij denken dat er een verschil in salaris is tussen mannen en vrouwen. Voor mannen lijkt dit wat minder belangrijk: 59 procent van hen deelt deze mening. 

Eerlijke compensatie ten opzichte van collega’s - onafhankelijk van geslacht is ook een probleem. Slechts twee derde van de vrouwen in Nederland vindt dat zij eerlijk gecompenseerd wordt, vergeleken met 76 procent van de mannen. In Frankrijk is men het minst tevreden: 62 procent van de Fransen zegt eerlijk gecompenseerd te worden. 

Einde loonkloof in zicht? 
Nieuw bedrijfsbeleid, wetgeving, duidelijke communicatie vanuit het management en meer interne doorzichtigheid in salaris, zullen de grootste impact maken op de loonkloof volgens de geënquêteerden. Onder de Nederlandse werknemers die wél een loonkloof ervaren op de werkvloer:

  • Vindt 20 procent dat een aangepast bedrijfsbeleid de oplossing is voor de loonkloof
  • Denkt een derde dat de loonkloof kan worden opgelost door middel van nieuwe wetten die bepalen dat er een gelijke beloning moet zijn voor gelijk werk en ervaring 
  • Is 28 procent ervan overtuigd dat het publiekelijk delen van salarisgegevens (uitgesplitst in demografische gegevens zoals geslacht, leeftijd en ervaring) het einde van de loonkloof kan betekenen 
  • Zou slechts 6 procent in actie komen door middel van protest of dreiging ontslag te nemen – een percentage dat in de andere landen aanzienlijk hoger ligt

Rapport
Alle resultaten van het onderzoek zijn beschikbaar in de Glassdoor Global Gender Pay Gap Survey Supplement, waar in detail gesproken wordt over de beleving van werknemers betreffende de loonkloof bij hun bedrijf. In het rapport wordt ook gekeken naar de reputatie van bedrijven op het gebied van loongelijkheid en de invloed hiervan op werving, als ook mogelijke oplossingen voor de loonkloof volgens werknemers.