Wouter Hoeffnagel - 07 februari 2016

Duitse mededingingsautoriteit wil naar big data kijken bij beoordelen van overnames en fusies

De Duitse mededingingsautoriteit wil voortaan de gegevens die grote internetbedrijven hebben verzameld over consumenten laten meewegen in besluitvorming rond overnames en fusies. Hiermee wil de waakhond voorkomen dat grote organisaties die veel data in handen hebben kleine bedrijven uit de markt drukken.

Dit meldt Reuters op basis van de Süddeutsche Zeitung. Andreas Mundt, directeur van de Duitse mededingingsautoriteit: “Tot nu toe telden markten waarin geen geld stroomt en geen omzet wordt gemeld vanuit een concurrentie oogpunt niet als markten. Dat staat overduidelijk haaks op de logica van veel internetmarkten”, legt Mundt uit.

Veel macht op het gebied van marketing 
Grote internetbedrijven kunnen via overnames een grote hoeveelheid data over consumenten in handen krijgen. Via deze informatie hebben bedrijven volgens de Duitse mededingingsautoriteit veel macht in handen op het gebied van marketing, waarmee zij het kleine bedirjven in potentie moeilijk kunnen maken om op deze gebieden te concurreren."

Als voorbeeld noemt Mundt de overname van WhatsApp door Facebook in 2014. Doordat WhatsApp nagenoeg geen omzet draaide zou deze overname bijna aan de ogen van mededingingsautoriteiten zijn ontsnapt. “Hoeveel gebruikers zijn er en om welke data gaat het? Dat zijn de betere meetcriteria als het gaat om het definiëren van concurrentie op het internet”, aldus Mundt. Wel stelt de directeur dat er betere regelgeving nodig is op dit gebied.