Wouter Hoeffnagel - 03 februari 2016

Salesforce lanceert nieuwe features voor Sales Cloud Lightning

Salesforce, introduceert een nieuwe generatie van het customer success platform Salesforce Lightning. Daarnaast geeft het bedrijf een voorproefje op de productstrategie voor de komende zes maanden. Met Lightning-release worden de Salesforce Sales Cloud en Service Cloud volledig vernieuwd en kunnen bedrijven de volgende stap zetten in hun digitale transformatie.

Al 17 jaar komt Salesforce elk jaar met drie grote releases, ondersteund door ontwikkelingen op het gebied van cloud, social, Internet of Things en datawetenschap. Deze zomer staat release nummer 50 op de planning. Tijdens een persconferentie gisteravond maakte Marc Benioff, CEO van Salesforce, alvast de grootste innovaties bekend en gaf hij een uitgebreide toelichting op Salesforce Lightning. De nieuwe onderdelen van Salesforce Lightning zijn onder andere Field Service Lightning, Salesforce Steelbrick CPQ en SalesforceIQ. Daarbij kondigt Salesforce ook andere verbeteringen aan voor Sales Cloud Lightning en Service Cloud Lightning.

Salesforce Lightning
Vorig jaar werd Salesforce Lightning aangekondigd, een nieuw platform dat voorziet in een consistente gebruikerservaring op elk apparaat. Met de Salesforce Lightning App Builder kunnen gebruikers en ontwikkelaars apps bouwen. Bovendien biedt het Lightning-ecosysteem gebruikers een brede selectie aan apps en components (onderdelen) van derde partijen, variërend van HR tot financiën.

Nieuwe onderdelen van Sales Cloud zijn:

  • Salesforce Steelbrick CPQ: gebouwd op het Salesforce platform, is Steelbrick CPQ sinds 1 februari 2016 onderdeel van de Sales Cloud. Dit is een direct gevolg van de recente acquisitie van Steelbrick door Salesforce. Hierdoor is Sales Cloud het eerste salesplatform dat alles van lead-to-cash kan aanbieden.
  • Lightning Voice: dit onderdeel stelt salesvertegenwoordigers in staat om sneller met hun potentiële klanten in contact te komen door gebruik te maken van spraak. Onderdelen van Lightning Voice zijn onder andere click-to-call (bel nu-knop) en het automatisch loggen en doorschakelen van gesprekken. Lightning Voice is geïntegreerd met Sales Cloud Lightning.
  • SalesforceIQ Inbox: met SalesforceIQ Inbox kan elke werknemer zijn inbox omtoveren tot een CRM-app, omdat relationele data met Sales Cloud wordt gecombineerd. De intelligente app voor iOS, Android en Chrome, combineert data uit Sales Cloud met gegevens uit e-mails en agenda’s. Hierdoor kunnen salesvertegenwoordigers gemakkelijk hun e-mails, leads, contacten en opportunity’s managen en krijgen ze proactief notificaties en voorstellen voor een slimme planning.
  • Sales Wave App: met de Sales Wave App kunnen gebruikers via elk apparaat data-analyses bekijken. Met Lightning Actions in Sales Wave werken salesmedewerkers direct samen en kunnen ze records in de Sales Cloud aanmaken en updaten. Bovendien zijn er nieuwe dashboards voor pipeline-ontwikkeling, performance benchmarking en het managen van activiteiten.
  • Salesforce1 Mobile: gebruikers van Salesforce1 Mobile kunnen door de offline mogelijkheden voor iOS en Android altijd en overal bij hun informatie. Het synchroniseren van deze informatie gebeurt wanneer ze weer zijn aangesloten. Via Wave Charts en Dashboards hebben gebruikers van Salesforce1 Mobile toegang tot alle analysetools. Met Lightning voor Microsoft Continuum, verandert de Salesforce1 app op Windows 10 in een Lightning Desktop.
  • 20 nieuwe Lightning Sales Components: deze Lightning Components zijn de herbruikbare bouwblokken voor het ontwikkelen van applicaties. Deze components variëren van een enkel UI-element tot een microservice met ingebouwde data en logica. Een aantal voorbeelden van nieuwe Lightning Sales Components zijn: Sales Path, Account Insights en Kanban. Deze bouwblokken geven salesmedewerkers de mogelijkheid sneller te verkopen en productiever te zijn.

Nieuwe onderdelen Lightning voor Service Cloud
Service is de afgelopen jaren flink veranderd: van klanten die hun leverancier via een callcenter om hulp vroegen naar communicatie via sociale media, e-mail, mobiele en in-app oplossingen. Service Cloud Lightning geeft bedrijven de mogelijkheid met het serviceplatform en het bijbehorende ecosysteem te zorgen dat klantervaring positief zijn. Een aantal nieuwe onderdelen in de Service Cloud zijn:

  • Field Service Lightning: organisaties kunnen met al hun servicemedewerkers in de buitendienst in contact blijven met tools voor servicemanagers, meldkamermedewerkers en mobiele werknemers. Meldkamermedewerkers kunnen hun voordeel halen uit de tools voor slimme planningen, waarmee ze real-time opdrachten kunnen geven gebaseerd op de competenties, beschikbaarheid en locatie van de werknemer. Servicemedewerkers in de buitendienst kunnen werkorders aanmaken en updaten, en ook de status van een project of klus opvragen via elk apparaat.
  • Omni-channel supervisor: deze supervisor geeft managers van een callcenter meer overzicht over en inzicht in de workload van hun medewerkers. Hierdoor kunnen ze het werk beter verdelen en zo de klant het beste helpen. De nieuwe mogelijkheden zijn onder andere een real-time activiteitenoverzicht, operationele alerts, filter- en sorteeroplossingen en de mogelijkheid om dynamisch activiteiten te volgen en te herverdelen tijdens drukke periodes.

Spring en Summer Release ‘16
Naast de innovaties vanuit Sales Cloud Lightning en Service Cloud Lightning, zullen tijdens de Salesforce Spring en Summer Release meer dan 300 verbeteringen worden gepresenteerd. Een aantal aanvullende of nieuwe mogelijkheden in deze releases zijn:

  • App Cloud: de nieuwe Process Builder maakt het gemakkelijker voor iedereen om snel businessprocessen te automatiseren met behulp van drag-and-drop criteria en enterprise workflows. Bovendien zorgen de nieuwe services in het Lightning Component Framework ervoor dat ontwikkelaars en partners gemakkelijk maatwerkcomponenten kunnen maken voor de Lightning App Builder.
  • Heroku Enterprise: voor CIO’s is het belangrijk dat ze snel en flexibel applicaties kunnen ontwikkelen, bijschalen wanneer nodig en efficiënt kunnen beheren. Heroku Enterprise geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om apps te verbinden door gebruik te maken van netwerk-, data- en identiteitsservices door de gehele App Cloud. Daarnaast zijn er nieuwe big data-services, zoals Private Postgres, Connect en Redis, waardoor CIO’s en hun ontwikkelaars de ontwikkeltools uit kunnen rollen voor het bouwen van applicaties.
  • Community Cloud Lightning: nieuwe templates voor Lightning Community, Lightning Community Management en Integrated Live Agent geven bedrijven de mogelijkheid om slimmer en meer verbonden te werken. Lightning Community Templates maakt dat bedrijven een in dagen een professionele online community kunnen ontwikkelen. Lightning Community Management stelt de community manager vervolgens in staat om met analyses en andere tools een community te laten groeien.


Bekijk hier de video over de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Lightning, hier de visie van Salesforce op het komende jaar en hier de toelichting op de Spring en Summer ‘16 releases.