Redactie - 12 februari 2016

‘Die kloof tussen Business en IT verdwijnt straks’

Een nieuw onderkomen, een nieuwe directeur, een andere naam, en dat alles in nog geen jaar tijd: DynamicsHUB, de Nederlandse community van Microsoft Dynamics-gebruikers, doet zijn naam eer aan. Vooral de transformatie van gebruikersvereniging naar community onder leiding van voorzitter Jay Ramsanjhal heeft het Nederlandse platform voor Microsoft Dynamics-gebruikers (en -partners) merkbaar een nieuwe impuls gegeven.

“Wij leveren de smeerolie voor het soepel bijeenbrengen van gebruikers, partners en leveranciers, zodat in die combinatie extra waarde gecreëerd kan worden”, schetst DynamicsHUB-voorzitter Jay Ramsanjhal de rol van ‘zijn’ community. “Klanten willen steeds meer zelf de regie in handen nemen maar stappen uit zichzelf niet zomaar af op een leverancier. Wij helpen hen assertiever te worden: wat verwachten we van Microsoft, wat verwachten we van de partners. Daarnaast staat bij ons samenwerking voorop. Want willen we succesvol zijn met elkaar, dan moeten we ook samenwerken met elkaar. En wij als community faciliteren dat.”

We treffen Ramsanjhal in gezelschap van Michiel Hoogenboom, Marketing Lead Microsoft Business Applications Microsoft, en Mike de Laat, Director KPMG Crimsonwing, op de begin september in Hilversum gehouden DynamicsExperience. Centraal thema van het gesprek: de samenwerking tussen gebruikers, partners en leveranciers in de context van de snel veranderende verhoudingen tussen Business en IT.

Verandering

Nog niet zo lang geleden bestond het ledenbestand van DynamicsHUB vooral uit gebruikers met verstand van IT. Door de moderne ontwikkelingen raken businessmensen echter ook steeds meer betrokken bij IT-oplossingen. Die ontwikkeling ziet Ramsanjhal terug in de veranderende  samenstelling van zowel de DynamicsHUB-community als de groep DynamicsExperience-bezoekers. Met name aan die laatste verandering heeft hij als organisator een directe bijdrage geleverd. “Mede door de manier waarop we de voorgaande events organiseerden (het interview vindt plaats tijdens de zevende editie van de DynamicsExperience), bestond 90 procent van het bezoek uit IT’ers en waren er relatief weinig ‘IT decision makers’. Wat dit event uniek maakt, is niet alleen dat we nu drie events in één hebben – met ons reguliere jaarcongres, een aparte masterclass verzorgd door KPMG, en een aparte C-level lunch – maar dat we nu nadrukkelijk zowel IT als de Business hebben uitgenodigd. Ons programma van meer dan vijftig lezingen bestaat zowel uit IT- als Business-sessies. En je ziet dan ook dat 35 tot 40 procent van de Business nu gewoon aanwezig is; al zijn het nog wel vooral businessmensen die opereren op het snijvlak met IT. Maar onze ambitie is om in de toekomst bijvoorbeeld ook de CMO (Chief Marketing Officer) aan tafel te krijgen.”

Michiel Hoogenboom van Microsoft onderschrijft de gesignaleerde trend. “In het verleden ging het heel sterk over de problemen aan de gebruikerskant. Zo van: help ons om een sessie neer te zetten over hoe Microsoft NAV (Navision) geïmplementeerd moet worden. Terwijl we de laatste tijd veel meer de discussie met elkaar voeren over welke gebieden er aan de businesskant zijn die IT raken. We bevinden ons tegenwoordig in een uitdagende, snel veranderende ‘VUCA-wereld’ (VUCA, overgewaaid uit de VS, staat voor Volatile, Uncertain, Complex en Ambiguous [red.]). Een wereld dus waarin we de pure IT-gebruikerskant ontstijgen en we ons meer en meer richten op de strategische businesskant. Daarin steekt de vernieuwing.”

Business-IT Alignment

Gaat het dan eindelijk wat worden met dat al jaren nagestreefde idee van Business-IT Alignment? Ramsanjhal daarover: “Die veelbesproken kloof tussen Business en IT verdwijnt straks. Er ontstaat een nieuw domein waarin alles samenkomt. Ik denk dat wij net op het juiste moment onze koers daarop hebben aangepast. Het gaat straks niet meer over Business versus IT. Alle partijen binnen en buiten de organisatie werken met elkaar samen met maar één doel voor ogen: de klant beter bedienen met behulp van een optimale inzet van IT.”

Een goede samenwerking tussen gebruikers, in dit geval DynamicsHUB, partners en leverancier Microsoft is daarbij van cruciaal belang, onderstreept Ramsanjhal. “Het is niet meer Microsoft of de klant of de partner, we zijn met elkaar verantwoordelijk voor een goed resultaat. Met DynamicsHUB  organiseren we ons als klanten om samen met Microsoft te kijken hoe we de kwaliteit in het partnerlandschap verder kunnen verhogen. En bij de partners brengen we als community in kaart wat zij van hun klanten verwachten. Zo brengen we de diverse partijen bij elkaar om de kwaliteit in het landschap te verhogen en te borgen. Daarnaast worden we zelf ook een steeds volwassenere organisatie. Dat heeft ertoe geleid dat we gevraagd zijn om op Europees niveau mee te denken over het neerzetten van een EMEA-community, omdat wij op dit moment Europees gezien als community het meest ver zijn.”

Bij Microsoft-partner KPMG Crimsonwing, een partij die ontstond doordat KPMG februari dit jaar Crimsonwing overnam, is op geheel eigen wijze business en IT bij elkaar gebracht. “Dat is bij ons eigenlijk gebeurd door de overname”, vertelt Director Mike de Laat. KPMG is met zijn advisory-tak heel sterk aan de kant van de Business, terwijl Crimsonwings expertise vooral ligt in de implementatie van een voorgestelde oplossing. Dat is nu met KPMG Crimsonwing bij elkaar gebracht. Daarmee zijn we nu ook onderdeel van het uitgebreide KPMG Dynamics-netwerk van wereldwijd meer dan 800 mensen. Bovendien heeft KPMG sinds kort een wereldwijde alliantie met Microsoft en ook dat verlegt onze grenzen aanzienlijk. Wij doen nu businesstransformaties ‘enabled by Microsoft-technology’. Op gebied van Data Analytics zetten we bijvoorbeeld zwaar in en ontwikkelen we samen met Microsoft een product, waarbij KPMG de businesskennis inbrengt en Microsoft de techniek. Daarmee maken we een oplossing die niet alleen door ons gebruikt kan worden maar door iedereen, de hele community zeg maar. Dat loopt in de cloud, dus dat is nieuwe techniek, daarin zitten business-rules die je ERP-systeem scannen, daar een aantal analyses op loslaten, en vervolgens in een app tonen wat eruit komt. De combinatie van Business- en IT-kennis helpt ons bovendien klanten goed te begeleiden naar meer Azure-clouddiensten en -producten.”

Input klant

Een bedrijf als KPMG Crimsonwing kan zo’n oplossing alleen optimaal ontwikkelen als het ook op tijd input krijgt van klantzijde. En daarvoor komen we tot slot weer bij DynamicsHUB terecht. “In dit geval hebben we een aantal sessies georganiseerd met klanten om een eerste versie van het product te analyseren en van feedback te voorzien”, aldus Ramsanjhal. “Zo heeft de klant nu invloed op de productontwikkeling. Natuurlijk hebben we wat dit betreft nog een lange weg te gaan, maar de eerste stappen zijn hiermee gezet.”