Wouter Hoeffnagel - 28 januari 2016

Nederlandse jongeren blijken flexibel om baan te bemachtigen

Nederlandse jongeren blijken flexibel te zijn als het gaat om aanpassingen die zij bereid zijn te doen om een baan te bemachtigen. Zo is 79,4% van de jongeren bereid een ‘hipsterbaard’ af te scheren indien een werkgever hen alleen zonder baard wil aannemen. 71,8% is bereid een piercing te verwijderen, 80% wil een tatoeage voor zijn werkgever te bedekken, 69,3% is bereid zijn of haar kledingstijl aan te passen en 22% stelt zelfs te willen afvallen voor een baan.

Dit blijkt uit onderzoek van recruitmentbureau YoungCapital onder 5.500 jongeren tussen de 17 en 35 jaar, afkomstig uit zeven Europese landen. Kenniscentrum TNO analyseerde de data van het onderzoek. De Nederlanders lijken in hun flexibiliteit erg op de Belgen, die ook heel ver gaan voor hun werkgever. De Fransen zijn het minst bereid iets aan hun uiterlijk te veranderen. Maar liefst 21 procent zegt zelfs stellig helemaal niets te wijzigen voor de baas, tegenover een Europees gemiddelde van 11 procent.

‘Verdiep je in de mindset van jongeren’
Met het onderzoek heeft YoungCapital de werkflexibiliteit van de nieuwe generatie in kaart gebracht. "Werkgevers doen er goed aan zich wat beter te verdiepen in de mindset van jongeren", zegt CEO Ineke Kooistra. "De war for talent dient zich aan. Sterker nog, in de sectoren IT en techniek is die al lang begonnen. Toch zien wij om ons heen nog steeds een traditionele werkgeversmentaliteit, die bedrijven zich eigenlijk niet meer kunnen veroorloven. De eisen die zij stellen, liegen er niet om. Denk aan perfect met de functie matchende diploma's, hoge cijferlijsten, een minimumaantal jaren werkervaring; en dat alles voor een starterssalaris. Uit ons onderzoek blijkt dat jongeren bijzonder flexibel zijn richting hun werkgever. We vinden het dan ook logisch dat werkgevers een brug slaan naar dit jonge talent. Zij hebben elkaar hard nodig."

Ook wat contractsvorm betreft zijn Nederlandse jongeren flexibel. Zo geeft de meerderheid (57,3 procent) aan - op dit moment in hun leven - een tijdelijk contract te verkiezen boven een vaste aanstelling. Wel hechten zij waarde aan een vast contract. Paul Preenen, die het onderzoek bij TNO aanstuurde, denkt dat het jongeren vooral gaat om de praktische voordelen die gepaard gaan met baanzekerheid op de lange termijn, zoals het verkrijgen van een hypotheek. "Zekerheid en een huis kopen staan in deze samenleving nu eenmaal voor velen nog gelijk aan een vast contract. Ouderwets? Jazeker. Maar veel alternatieven zijn er nog niet."

Duitser wil baby, Spanjaard wil trouwen
De belangrijkste reden voor jongeren in Europa om toch een vast contract te ambiëren, is financiële zekerheid. Daarin zijn ook opvallende verschillen waar te nemen. Zo zijn de Duitsers relatief veel met hun kinderwens bezig: 28 procent noemt dit de belangrijkste reden om een vast contract te willen. In vergelijking met de andere landen denken relatief veel Fransen (34 procent) aan het kopen van een huis, en zijn Spanjaarden veel bezig met het plannen van hun bruiloft (16 procent). Ook opvallend is dat veel Belgen (16,2 procent) en Duitsers (21 procent) een vast contract belangrijk vinden omdat dit zien als een vorm van waardering van hun baas. In de andere Europese landen speelt dit veel minder.

 

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024