Redactie - 21 januari 2016

Investeringen in ‘mobile’ lonen

Uit onderzoek van Red Hat, leverancier van opensourceoplossingen, blijkt dat investeringen in ‘mobile’ lonen. Zo geeft 74 procent van de respondenten, die werkzaam zijn bij een bedrijf dat gebruikmaakt van key performance indicators (KPI’s) om het succes van een mobiele applicatie te meten, aan dat ze een positieve return on investment (ROI) behalen.

Uit onderzoek komt tevens naar voren dat 85 procent van de organisaties gebruikmaakt van KPI’s om het succes van hun mobiele app te meten. Negen procent gebruikt andere methoden. Het resterende deel meet mobiel succes niet.

Uit het ‘mobile maturity’ onderzoek blijkt dat 52 procent van de respondenten claimt een volledig geïmplementeerde mobiele app-strategie te hebben. Daarnaast zei 90 procent van plan te zijn de investeringen in de ontwikkeling van mobiele apps in 2016 te verhogen. Van de groep met een volledig geïmplementeerde mobiele app-strategie maakt 96 procent gebruik van KPI’s om het succes van apps te meten. Red Hat gaf Vanson Bourne de opdracht om de meningen van IT-besluitvormers uit 200 organisaties op het gebied van mobiele app-ontwikkeling in kaart te brengen. Het bedrijf wil hiermee onder andere meer inzicht verkrijgen in hoe respondenten met een mobiele app-strategie het succes van hun mobiele apps aan de hand van KPI’s evalueren.

Respondenten erkennen de noodzaak om de effectiviteit van mobiel te volgen, en de meerderheid (85 procent) doet dat door gebruik te maken van KPI’s. Van alle respondenten die gebruikmaken van KPI’s is het voor de respondenten uit de Verenigde Staten het meest waarschijnlijk dat ze een positieve ROI rapporteren (79%), ten opzichte van die uit West-Europa (68 procent). Maar vier procent van de respondenten rapporteert een negatieve ROI van hun mobiele app-programma’s, en één op de zes (16 procent) rapporteert een ROI van nul. Verder heeft zeven procent van de organisaties geen inzicht in het ROI-niveau dat hun organisatie behaalt met een mobiele app.

De organisaties die het succes van mobiele apps bepalen aan de hand van gedefinieerde KPI’s en die de meest positieve ROI behaalden, kwamen uit de maakindustrie en de branches telecom en constructie. De verdeling is als volgt:

· Maakindustrie – 92 procent

· Telecom – 83 procent

· Constructie – 83 procent

· Retail – 76 procent

· Distributie en transport – 75 procent

· Bedrijfsdienstverlening – 71 procent

· Financiële dienstverlening – 69 procent

· IT – 66 procent

· Chemie en farmaceutica – 56 procent

Uit het onderzoek blijkt dat 72 procent van de respondenten van organisaties die op dit moment KPI’s traceert ervan overtuigd is dat senior IT en hun managers verantwoordelijk zijn voor het bijhouden van het succes van mobiele app-ontwikkeling. 17 procent vindt dat dit de verantwoordelijkheid is van de line of business heads, en 11 procent zegt dat dit de verantwoordelijkheid is van de baas of het hoofd mobiliteit. In het komende jaar verwachten de respondenten echter een verschuiving te zien. 43 procent zegt namelijk dat ze geloven dat de primaire verantwoordelijkheid bij de senior IT hoofden blijft, 42 procent plaatst dit bij de line of business heads, en 14 procent bij de hoofden mobiliteit.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024