Wouter Hoeffnagel - 25 november 2015

Ruim derde van de organisaties haalt actief voordeel uit data

Iets meer dan een derde van de bedrijven (35%) haalt actief voordeel uit data. Beschikbare informatie wordt ingezet voor het aansturen van bedrijfsprocessen, ontwikkeling van innovatie en verbetering van dienstverlening.

Dit blijkt uit onderzoek van Sogeti onder 500 bezoekers op het jaarlijkse Business Intelligence (BI)-Symposium. 28% van de ondervraagden zet data alleen in voor het aansturen van bedrijfsprocessen. 15% van de BI-professionals meldt dat data gebruikt worden voor de ontwikkeling van innovatie. Nog altijd 22% van de organisaties haalt geen voordeel uit beschikbare data.

Wie is eigenaar van data?
43% van de organisaties blijkt het eigenaarschap van data nog altijd niet duidelijk te hebben geregeld. Daar waar beheer van data tot een paar jaar geleden vooral een IT-aangelegenheid was, zegt nu 48% van de BI-professionals dat de business (veelal marketing) eigenaar is van de data. Op de vraag welk deel van de bedrijfsprocessen datagedreven is, geeft 20% aan dat dit van toepassing is op de meeste bedrijfsprocessen. 42% van de organisaties stuurt een substantieel deel van de bedrijfsprocessen aan met behulp van data, terwijl 38% van de organisaties slechts een paar processen laat aansturen door data. Tenslotte blijven voor 44% van de organisaties privacy en wet- en regelgevingsrisico’s nog een belangrijke zorg bij het gebruik van data.

Marktanalist Ovum presenteerde cijfers waaruit blijkt dat Nederland binnen Europa voorop loopt met investeringsplannen op het gebied van Big Data. Bijna 30% van de Nederlandse organisaties ontwikkelt in 2016 nieuwe toepassingen te ontwikkelen of vervangt bestaande technologie. In landen zoals België, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk heeft pakweg 10% van de organisaties investeringsplannen heeft voor nieuwe Big Data initiatieven komend jaar.

‘Wie niet inzet op data mist de boot’
“We zitten nu in een fase waarin we kunnen stellen dat organisaties die data niet inzetten voor het verbeteren van bedrijfssucces de boot gaan missen. Organisaties moeten een obsessie voor data ontwikkelen. Een dataobsessieve aanpak laat inmiddels in elke zakelijke sector succes zien,” vertelt Tim Jennings, Chief Research Officer bij Ovum.