Wouter Hoeffnagel - 23 november 2015

15% van de Nederlanders was afgelopen jaar slachtoffer van cybercrime

Het afgelopen jaar zijn 52 miljoen mensen, waaronder 2,5 miljoen Nederlanders het slachtoffer geworden van cybercrime. Dit komt neer op 15% van de Nederlanders. Gemiddelde verloren Nederlanders afgelopen jaar 12 uur en 441 euro door cybercriminaliteit. Millennials lopen meer kans met cybercrime in aanraking te komen dan Baby Boomers. Minder dan 40 procent van de Nederlanders heeft een veilig wachtwoord.

Dit blijkt uit onderzoek van Norton by Symantec. “Cybercrime is helaas een onderdeel van ons leven geworden," zegt Robert den Drijver, Territory Manager Benelux bij Symantec. “Onze bevindingen tonen aan dat door de recente krantenkoppen het vertrouwen in online activiteiten is afgenomen. Helaas heeft dit afnemende vertrouwen niet geleid tot eenvoudige beschermingsmaatregelen om informatie online te beschermen."

1,1 miljard euro schade
In totaal hebben Nederlandse consumenten het afgelopen jaar 1,1 miljard euro schade opgelopen door cybercrime. Per persoon komt dit neer op een bedrag van 441 euro. Van degenen die cybercrime hebben ervaren is meer dan één op de drie Europeanen (36 procent) getroffen door ransomware, een vorm van digitale afpersinging. Ondanks het betalen van losgeld, heeft bijna één op de twaalf nooit meer zijn of haar bestanden teruggekregen.

In het afgelopen jaar is de identiteit van 1 op de 6 Europeanen gestolen. Één op de zes Europeanen is in het afgelopen jaar als gevolg van online winkelen bestolen van zijn of haar financiële gegevens. Bijna 6 op 10 Nederlanders vindt het gevaarlijker om financiële informatie op te slaan in een cloud dan zonder gordel in een auto te rijden

Generatieverschillen
Hoewel de 55-plussers vaak gezien worden als een groep die minder veilig is op het internet. Uit het rapport blijkt echter dat millennials, geboren in het digitale tijdperk, meer kans hebben om in aanraking te komen met online cybercrime. 28 procent van de Nederlandse millennials hebben in het afgelopen jaar te maken gehad met een vorm van cybercrime, in vergelijking met slechts 7 procent van de 55-plussers. Een mogelijke verklaring is dat senioren veiligere gewoontes hebben op het internet en millenials risicovoller gedrag tonen dan andere leeftijdsgroepen.

Een voorbeeld van dit risicovoller gedrag is het delen van wachtwoorden. Millennials delen twee keer zovaak hun wachtwoorden (29 procent) dan senioren (14 procent). Bijna de helft (47 procent) van de senioren gebruikt daarnaast een veilig wachtwoord, een combinatie van ten minste acht letters, cijfers en symbolen, voor hun online accounts. Onder millennials ligt dit percentage op 37%. Een kwart van de millennials geeft na een data-inbreuk toe dat ze een account hebben verlaten in plaats van deze te sluiten, aangezien dit gemakkelijker was. Baby Boomers zijn eerder geneigd hun account te sluiten. Slechts 13 procent verlaat een account zonder af te sluiten.

De bezorgdheid groeit
De bezorgdheid over online misdaad is breed verspreid met het gevoel meer risico te lopen dan ooit tevoren. Van de 1015 Nederlandse respondenten heeft bijna 80 procent aangegeven bezorgd te zijn. Slechts 11 procent heeft het gevoel dat ze volledig in controle zijn over hun online beveiliging.

Ondanks deze zorgen, zijn consumenten overmoedig in hun online gedrag. Ze geven zichzelf een solide 8, maar in werkelijkheid voldoen de meesten niet eens aan de meest eenvoudige testen voor online beveiliging.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024