Redactie - 22 november 2015

Business vaart wel bij meer applicatiegerichte ICT-strategie

Cloud is steeds meer gemeengoed in het bedrijfsleven. Binnen veel bedrijven leeft dan ook de vraag hoe ze de overgang in kunnen zetten. Het risico is dat de aandacht steeds meer verschuift naar de cloud op zich, in plaats van de doelen die erachter liggen. Een overgang naar de cloud heeft pas echt meerwaarde als daar strategische keuzes aan ten grondslag liggen. 

Organisaties zullen zich in de eerste plaats moeten afvragen wát ze met de overgang naar de cloud willen bereiken. Pas wanneer er een duidelijk beeld is van doelstellingen, kan gekeken worden of een overstap logisch is en welke applicaties interessant kunnen zijn. De eisen van de eindgebruikers zijn daarbij essentieel. 

Meer zakelijke vrijheid
Bij een applicatiegerichte ICT-strategie worden de eisen die eindgebruikers aan de applicaties stellen als uitgangspunt genomen. Voorheen zaten bedrijven vaak vast aan on premise-applicaties en bestaande platformen. Bij het implementeren van een nieuwe applicatie, beperkte dit de bewegingsvrijheid en dit resulteerde er vaak in dat de nieuwe oplossing niet goed aansloot bij wat de eindgebruikers nodig hadden. 

Steeds meer organisaties nemen afstand van de oude situatie -met ICT on-premise of in een eigen datacenter op eigen hardware- en daarmee neemt de vraag naar cloudoplossingen toe. Eindgebruikers zijn vaak al erg gecharmeerd van allerhande cloudoplossingen die meer bieden dan binnen de bestaande infrastructuur mogelijk is. De ICT-verantwoordelijke loopt het risico dat afdelingen zelf op zoek gaan naar oplossingen. Daardoor ontstaat een wildgroei aan applicaties die lastig te beheren zijn. 

Behalve het tegemoet komen aan de eisen van eindgebruikers, gaat het ook om het creëren van zoveel mogelijk zakelijke vrijheid. Applicaties en platformen die niet meer voldoen en zeker ontbrekende koppelingen, kunnen voor grote inefficiënties zorgen in bedrijfsprocessen. Cloud-oplossingen maken het mogelijk om hier vrijer mee om te gaan en uiteindelijk een productievere organisatie te creëren. 

Afweging per applicatie
De ICT-afdeling kan per applicatie de afweging maken welk type netwerk en hostingstructuur het beste passen bij de applicatie. Wat het juiste cloud- of hostingmodel per applicatie is, is afhankelijk van eisen die een organisatie stelt op het vlak van beschikbaarheid, veiligheid, performance en flexibiliteit. Zo is voor de ene toepassing de public cloud een prima omgeving, terwijl voor een applicatie met privacygevoelige klantinformatie een private cloud-omgeving vereist is. Door gebruik te maken van één serviceomgeving kunnen de verschillende platformen met elkaar verbonden worden.  

Het selecteren en contracteren van de meest geschikte netwerk- en hostingdiensten kan de CIO uitbesteden aan een cloud service provider. De provider doet dit op dagelijkse basis en dit kan de CIO veel moeite en kosten besparen. Met de flexibele infrastructuur kan de organisatie tegemoet komen aan de wens van de business om snel met nieuwe toepassingen te werken. Het levert bovendien keuzevrijheid op omdat de organisaties niet vastzitten aan platformen, netwerken en datacenters. Applicaties worden ondergebracht op de meest geschikte plek in de cloud en kunnen meeverhuizen wanneer de business daar om vraagt. 

Procesbegeleiding
De ICT-afdeling fungeert als regisseur bij de overstap naar een applicatiegerichte benadering, die zorgvuldig afwegingen maakt bij de migratie van de data en applicaties naar de cloud. Sommige oude applicaties kunnen vervangen worden door een nieuwe cloud-applicatie die volgens een abonnementsmodel wordt afgenomen. Voor sommige (bestaande) applicaties geldt dat ze eerst moeten worden omgebouwd voordat ze geschikt zijn voor de cloud. 

Het inrichten van een heel nieuw platform voor alle applicaties is voor ICT-afdelingen vaak erg complex. Een oplossing is om dat over te laten aan een onafhankelijke hostingprovider die meerdere platformen aanbiedt. De provider is al thuis in de onderlinge verschillen en heeft vaak een betere onderhandelingspositie dan de CIO zelf. In plaats daarvan kunnen de CIO en de IT-afdeling zich concentreren op de applicaties waarvoor maatwerk nodig is. 

Betere productiviteit 
Eenmaal overgestapt naar de cloud kan er applicatiegericht te werk worden gegaan en kunnen de eisen van de eindgebruikers als uitgangspunt worden genomen. De CIO heeft niet de zorg maar houdt wel het overzicht. Zo wordt voorkomen dat er een wirwar aan ICT-oplossingen ontstaat. Bovendien wordt overbodige software en een gebrek aan integratie voorkomen. Dat levert niet alleen winst op voor de CIO, maar voor de totale organisatie. Deze beschikt op haar beurt snel en veilig over oplossingen die aansluiten bij de vraag, maar bovendien verlopen business-processen efficiënter en is de organisatie productiever. 

Door Rick van Schaik, VP Cloud Services bij KPN Zakelijke Markt