Redactie - 14 november 2015

Smart Office: technologie is er klaar voor

De theorie achter de consumerization of IT stelt dat het gemak waarmee consumenten met hun digitale apparaten omgaan ook naar de werkvloer wordt vertaald. Dat is voor veel bedrijven nog een grote uitdaging. Daarom willen Samsung Business en ARP samen de eindklant helpen om de juiste technologie en aanvullende oplossingen te kiezen, waarbij het credo ‘any time, any place, anywhere and anyhow’ centraal staat.

Slim werken is een onderwerp van alle tijden, maar door de komst van de Internet of Things (IoT) en cloud, komt het creëren van een plaats onafhankelijk en flexibel kantoor binnen handbereik. Door printers toegankelijk te maken voor mobiele apparaten, kan een bedrijfsproces versimpeld worden. Of door bedrijfsapplicaties ook op afstand beschikbaar te maken voor medewerkers, kan op een veilige manier overal gewerkt worden.

Consumerization of IT

Om bedrijven te ondersteunen in de omslag naar de Smart Office, zoals de trend heet, richt Samsung Business zich op het toegankelijk maken van de nieuwe technologie voor de zakelijke markt. ‘Consumerization of IT is ook in een Smart Office relevant’, vertelt Jan Prinsen, managing director bij Samsung’s partner ARP. ‘De nieuwe generatie medewerkers vraagt zich zeer terecht af: waarom kan het allemaal niet zo eenvoudig als het voor een consument is? Ze willen productiever zijn dan legacy omgevingen toestaan, dit moeten we beter gaan faciliteren.’

Erik Swart, director Samsung Business, legt uit dat de unieke uitgangspositie – van consumenten naar zakelijke oplossingen – helpt om mobiliteit op de werkvloer te stimuleren. ‘Alleen in de zakelijke markt is het nog belangrijker om de veiligheid te waarborgen. Daarom werken we nauw samen met mobile security providers. Zo kunnen bedrijven hun Smart Office op een veilige manier uitbreiden en nieuwe technologie toevoegen aan hun bedrijfsprocessen.’

Het verbinden van de apparaten op de werkvloer is onderdeel van de overkoepelende strategie van Samsung. ‘In 2020 zijn al onze apparaten IoT geschikt. We dragen bij doordat bijvoorbeeld onze printers al onderdeel zijn van netwerken. In de toekomst zullen wij al onze andere apparaten met elkaar verbinden of in ieder geval de mogelijkheid bieden. Deze strategie kan vandaag al omarmt worden en daarmee zijn de gebruikers ook verzekerd van de juiste oplossing in de toekomst.'

Moeite met alle ontwikkelingen

Veel bedrijven willen aan de slag om een Smart Office te realiseren. Door middel van cloudoplossingen en apparaten die met elkaar verbonden zijn, wordt de productiviteit vergroot. De vraag is alleen: welke technologie is het meest geschikt? En hoe kunnen alle apparaten het beste samenwerken? ‘Sommige bedrijven hebben moeite om mee te groeien met alle ontwikkelingen’, vertelt Swart, ‘en ze weten dan niet bij wie ze terecht kunnen.’

‘Daarom is het voor ons heel belangrijk om samen te werken met partners die begrijpen met welke uitdagingen onze klanten zitten’, vertelt Swart. Eén van die partners is dus ARP uit Maastricht. Prinsen vult aan: ‘De consumerization of IT is één van de redenen waarom ik op zoek ben gegaan naar een strategischer partner, zoals Samsung, die snapt dat in de zakelijke markt behoefte is aan het gemak dat nu vooral voor consumenten beschikbaar is.’

‘Data en applicaties moeten any time, any place, anywhere and anyhow beschikbaar zijn, zodat mensen productiever kunnen werken. Je wilt niet dat de CEO vraagt waarom hij niet met zijn zelf gekozen device binnen zijn eigen bedrijf op een goed niveau kan werken, en waarom zijn medewerkers dat ook niet kunnen. De technologie is er klaar voor, maar de verandering is voor veel bedrijven een uitdaging. Daarom is juist Samsung een interessant voorbeeld: door continu te innoveren zijn ze één van de grootste bedrijven ter wereld’, aldus Prinsen.

Business Academy

Om ARP als partner mee te nemen in alle innovaties, heeft Samsung de Business Academy opgezet. ‘We zijn een jaar bezig geweest om een gedegen opleidingsinstituut op te zetten. Ons aanbod is heel breed, we houden ons bezig met mobile, security, display en cloud. Daarom kunnen Platinum partners in onze Academy leren welke nieuwe technologieën beschikbaar zijn en hoe ze dat kunnen inzetten’, vertelt Swart.

Prinsen vult aan: ‘Als we onze klanten goed willen bedienen, zullen we onze kennis continu moeten bijschaven. Persoonlijke ontwikkeling is voor ons heel belangrijk, zo weet onze salesforce ook om welke proposities onze klanten zitten te springen en zijn wij in staat om echt wat te kunnen betekenen voor onze klanten.’ Het helpen van bedrijven om de omschakeling te maken naar de Smart Office staat in de nabije toekomst op de agenda.

Uiteindelijk draait de Academy om de samenwerking tussen Samsung en ARP. Net zoals samenwerking centraal staat in de Smart Office. Zeker in een verregaande digitale wereld lijkt het alsof echt contact steeds verder naar de achtergrond verdwijnt, maar eigenlijk gebeurt het tegenovergestelde. Juist door een Smart Office op te zetten, worden niet alleen apparaten verbonden, maar juist ook de mensen achter die devices.

Auteur: Anne van den Berg