Wouter Hoeffnagel - 15 november 2015

Eindejaarsgesprekken worden steeds minder vaak gevoerd

Steeds minder managers voeren eindejaarsgesprekken met werknemers. Vooral generatie Y (geboren na 1980) zouden vaker feedback willen dan voorheen, managers steeds minder het nut inzien van eindejaarsgesprekken.

Dit blijkt uit een rondgang van het Financieele Dagblad bij grote beursgenoteerde bedrijven. Onder andere Wolters Kluwer, Booking.com en ING experimenteren met nieuwe coaching- en beoordelingssystemen. Hierdoor willen de bedrijven uiteindelijk het hele jaar door kunnen polsen wat er op de werkvloer goed of juist fout gaat en werknemers doorlopend complimenteren of corrigeren.

Behoefte aan een feedbackcultuur
“De twintigers van nu willen een feedbackcultuur op de werkvloer: maandelijks voelen hoe hun persoonlijke ontwikkeling verloopt”, zegt Wibe van de Vijver van applicatiebouwer Impraise. Impraise ontwikkelt software waarmee werknemers via een mobiele app feedback kunnen vragen aan zowel collega’s als hun manager. “Die manager heeft een beperkte blik, soms kun je veel meer leren van iemand waarmee je samenwerkt. Bovendien gaat het eindejaarsgesprek te veel over oude koeien, of juist alleen over de afgelopen maand.”

Veel bedrijven realiseren zich volgens Van de Vijver overigens wel dat het eindejaarsgesprek niet altijd het beste middel is om prestaties op de werkvloer bij te sturen. Organisaties hebben vaak echter moeite een nieuw systeem te bedenken dat deze gesprekken kan vervangen. Hierdoor missen bedrijven volgens Van de Vijver vooral de aansluiting met werknemers uit generatie Y.