Redactie - 29 oktober 2015

Hoe zet je ICT op in een vluchtelingenkamp?

De organisatie, kortweg ETC, opereert wereldwijd bij rampen zoals aardbevingen of humanitaire conflicten zoals in Syrië. Het verbindt verschillende hulporganisaties en levert gratis mobiele communicatie (voice en data), beveiligde communicatie, training in radiocommunicatie, customer support, coördinatie en informatiemanagement. Legt Samer AbdelJaber, ETC Coördinator voor Syrië uit aan The Register.

De organisatie werkt met steun van donors en soms ook van telecompartners, en is wereldwijd actief. Vaak gaan ze na een ramp ter plaatse om in bepaalde delen doorheen een land telecomposten op te zetten tot de nationale operatoren hun netwerk weer op de been krijgen.

AbdelJaber legt uit dat de systemen robuust moeten zijn, maar dat het materiaal ook enorm variëert naargelang de ramp of locatie. Bovendien moet de infrastructuur een niet te voorspellen hoeveelheid aan verkeer verwerken zonder zelf onderuit te gaan.

Naar de toekomst toe wil ETC zijn rol veranderen van een communicatieprovider voor hulporganisaties naar een organisatie die rechtstreeks telecomdiensten levert aan getroffen mensen in rampgebieden. Die verbreding vraagt weliswaar meer middelen en een betere samenwerking. "Parneren is meer dan gewoon 'afnemen', we willen relaties ontwikkelen die wederzijds voordeel bieden. Techbedrijven die innoveren, creëren en samen met ons uitrollen voor een optimale impact en bijgevolg met een maximum aantal levens die we zo kunnen redden," zegt AbdelJaber.

Lees het volledige interview op The Register.

In samenwerking met Datanews