Redactie - 23 oktober 2015

Insight Technology Show 2015 straalt verandering uit

Vrijdag 25 september organiseerde Insight voor de derde keer zijn Insight Technology Show, een evenement dat tot doel heeft alle actuele IT-facetten op één dag samen te brengen onder één dak. Zoals Vice-President Benelux Frank Hoekstra vooraf al aankondigde, ging men met een compactere opzet dit jaar voor het neerzetten van een kennisevent. Die opzet is duidelijk geslaagd, getuige de vele positieve reacties van partners en klanten die tijdens de afsluitende netwerkborrel te beluisteren waren.

Ondanks de nieuwe koers die Insight dit jaar met zijn businessmodel vaart, meerde de wereldwijd opererende IT-reseller en -dienstverlener (omzet ruim 5 miljard dollar per jaar) met zijn Insight Technology Show 2015 ook dit jaar ‘ af bij de The Passenger Terminal aan de Piet Heinkade te Amsterdam. Gelegen aan een van de IJ-oevers is dat ook een geweldige locatie, die zowel grandeur als avontuur uitstraalt. Bij binnenkomst wordt de vaste bezoeker direct duidelijk dat ook de Technology Show een wijziging heeft ondergaan.

De echte Insight-kenners hebben al snel in de gaten dat het alom aanwezige nieuwe logo, met een andere kleurstelling dan voorheen, voor een andere beleving zorgt. Het accentueert de verandering waar het bedrijf midden inzit en die door President EMEA Wolfgang Ebermann in zijn openingsspeech nog eens helder wordt uiteengezet. Met een accentloos ‘goedemiddag’ heet Ebermann de bezoekers welkom, om vervolgens in vrijwel vloeiend Engels verder te gaan: “Look around, this is our new brand identity.” Het onderstreept, zegt hij, de evolutie van Insight’s productportfolio waar ook de laatste maanden weer hard aan is gewerkt en die erop is gericht om de bedrijfsresultaten van Insight’s klanten, zowel in Nederland als wereldwijd, naar een hoger plan te tillen. De kern van zijn boodschap? IT wordt bij de meeste bedrijven nog steeds gezien als kostenpost en niet als strategisch wapen waarmee door middel van voortdurende innovatie de business vooruit kan worden geholpen. Met zijn nieuwe go-to-marketstrategie, die zich veel meer richt op het oplossen van de problemen waarmee ‘de business’ worstelt, wil Insight daarin verandering brengen. Het sleutelwoord daarbij is cloud, stelt Ebermann: “Cloud is een echte ‘game changer’, de context waarin alles opnieuw moet worden doordacht.”

Unite!

“We build meaningful connections to help businesses run smarter”, klinkt het uit de luidsprekers op de beursvloer. “Ons thema van dit jaar ‘Unite’, verbinden, haakt daarbij aan”, zegt Vice-President Benelux Frank Hoekstra. “We proberen connecties te leggen tussen wat er op de markt beschikbaar is en wat onze klanten nodig hebben. En de juiste verbinding ziet er voor elke klant weer anders uit. Insight - met zijn brede portfolio op gebied van zowel software, hardware als services - is bij uitstek de partij die de voor elke klant juiste verbinding weet aan te reiken.”

Het Unite-thema is in verschillende aspecten van de beursopzet terug te vinden. De beurs is duidelijk compacter dan vorig jaar, en kent dit keer vier thema’s: Mobility, Internet of Things, Big Data en Security. Die zijn ook letterlijk in de vier hoeken van de beursvloer terug te vinden, waar stands van de deelnemende partners die op het betreffende terrein hun oplossingen tonen, zijn gegroepeerd rond vier ‘kennis-domes’. Die domes zijn met plaats voor maximaal zo’n 30 personen bewust klein gehouden om het persoonlijk contact en de interactie te stimuleren. Dat blijkt goed te werken.

In de Security-hoek vinden we bedrijven als Sophos, Cisco, Eset, Dell, Symantec en Veritas. In de bijbehorende Security-kennisdome verzorgt Rhett Oudkerk Pool, CEO van Kahuna, een druk bezochte presentatie ‘Meldplicht datalekken’. Tijdens deze presentatie wordt ingegaan op de wetgeving die per 1 januari volgend jaar van kracht wordt en organisaties verplicht datalekken te melden; niet alleen aan de overheid, maar ook onder bepaalde omstandigheden aan de betrokkenen zelf wiens data het betreft. Onder de spelers in de Big Data-corner komen we bekende namen tegen als Veeam, Kingston, APC, Altaro en VMware. Een van de onderhoudende sprekers daar is Hans Timmerman, CTO bij EMC Nederland, die ingaat op de explosieve datagroei en dan vooral gericht op de kansen die die datagroei biedt voor bedrijven. Bij de Mobility-dome treffen we stands van onder meer Adobe, Citrix, RES Software, Startech, Philips en TechSmith. Er worden presentaties gegeven over ‘Productief samenwerken’, door directeur Erik Hartsink van Communicativ en Paul Honout van Microsoft, en daarnaast over ‘Mobile payment’, door Gertjan Rösken van de Rabobank. In de IoT-hoek, waar we bijvoorbeeld Tesla en Netgear tegenkomen, is het eigenlijk het rustigs, misschien nog iets te innovatief terrein misschien?

Keynote

Een van de hoogtepunten van de dag is voor velen ongetwijfeld de keynote van Tom Vroemen over de fascinerende wereld van crowdfunding en wat daarin al tot stand is gebracht. Vroemen is onder meer mede-oprichter en directeur van CrowdAboutNow, een crowdfundingbedrijf dat het als een van de eerste voor iedereen mogelijk maakte om met kleine bedragen te investeren in bedrijven van wiens producten of diensten je dagelijks gebruikmaakt. Vooral de vele aansprekende praktijkvoorbeelden fascineerden en sloten, hoewel in het geheel niet IT-gerelateerd, perfect aan bij het thema Unite  Een thema van een  in veel opzichten zeer geslaagd evenement. Thalya van Vloten, Manager Vendor Partner Management & Marketing Benelux, besluit: “We kijken terug op een zeer geslaagde dag, die te danken is aan een gezamenlijke inspanning van ons volledige team om onze klanten optimaal te informeren.” ‘Volgend jaar weer!’, roept een deelnemer naar een collega als hij zich na de afsluitende netwerkborrel naar zijn auto spoedt.