Witold Kepinski - 04 oktober 2015

Jonge bankiers verwachten dat techbedrijven steeds meer betalingsverkeer gaan verzorgen

Jonge werknemers van de grote banken in Nederland verwachten dat branchevreemde bedrijven, zoals Google, Apple en Alibaba, in 2025 een deel van de huidige Nederlandse bancaire markt in handen zullen hebben. De bankiers van de toekomst verwachten dan ook dat een substantieel deel van het dagelijkse betalingsverkeer binnen nu en tien jaar door dit soort technologiebedrijven zal worden uitgevoerd.

Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder 130 jonge werknemers van ABN Amro, Van Lanschot, ING, Rabobank en SNS Bank, naar de toekomst van het Nederlandse bankenlandschap. Minder dan 40% van de onderzochte werknemers verwacht dat de Nederlandse grootbanken in staat zullen zijn om het innovatietempo van technologiebedrijven en FinTech startups de komende jaren bij te benen. Ruim 60% voorziet dat FinTech startups dermate innovatief zullen zijn dat zij het business model van de banken de komende jaren onder druk zullen zetten. Een ruime meerderheid van de jonge bankiers verwacht dan ook dat de banken zich binnen nu en tien jaar zullen transformeren tot netwerkorganisaties die verschillende partijen en financieringsbronnen bij elkaar brengen.

De jonge generatie bankiers vindt dat de huidige bestuurders van de banken hun kennis van nieuwe technologische ontwikkelingen aanzienlijk zouden kunnen en moeten verbeteren. “Ruim 80% van de onderzochte jonge bankiers ziet een kennisachterstand bij de huidige bestuurders op het gebied van nieuwe technologieën. Hierdoor is het nog lastiger om te kunnen concurreren met nieuwe (technologische) toetreders op de markt”, zegt Ferdinand Veenman, partner bij KPMG en segmentleider Banking. Veenman: “Ook de toegevoegde waarde van bancaire producten en diensten vereist volgens de nieuwe generatie bankiers een kritische blik. Iets meer dan de helft vindt dat het productaanbod van de bank op dit moment onvoldoende tegemoet komt aan de 24/7 behoefte van de klant. Bovendien is het aanbod in hun ogen nog onvoldoende gepersonaliseerd en sluit het onvoldoende aan op de levensfase van de klant. De nieuwe generatie banken zal zich moeten focussen op het realiseren van een positieve klantervaring die niet gedreven wordt door producten maar door service en dienstverlening. Alleen zo kunnen zij relevant blijven voor de klant”.

Ruim 60% van de werknemers verwacht dat klanten van de nieuwe generatie banken in de toekomst net zo gemakkelijk van bank zal veranderen als dat nu gebeurt met de energieleveranciers en telecomaanbieders. Veenman: “Door de PSD2-regelgeving wordt het voor klanten steeds eenvoudiger om over te stappen. Dit gegeven en de komst van nieuw spelers op de markt, zoals Google Wallet en Apple Pay, maken het voor de banken nog belangrijker om de relatie met de klant te verbeteren en producten en diensten relevanter te maken. Zo’n 80% van de jonge bankiers verwacht dat de klant in 2025 realtime 24/7 bij de bank terecht kan en dat hij centraal staat bij alles wat de bank doet, van productontwikkeling en klantbediening tot zorgplicht.”

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de jonge generatie bankiers verwacht dat het verdienmodel van de banken in 2025 zal wijzigen. Ruim de helft voorziet dat de inkomsten uit advisering belangrijker zullen zijn dan de rente-inkomsten en dat het productaanbod aanzienlijk versoberd zal zijn. Ruim 60% verwacht bovendien dat de verkoop van big data – klantgegevens en transactiedata – in 2025 een belangrijke bron van inkomsten geworden zal zijn.