Wouter Hoeffnagel - 02 oktober 2015

Bedrijfsnetwerk herzien is noodzakelijk voor digitale transformatie

De wereld krijgt een steeds digitaler karakter. Bedrijfsnetwerken komen daarmee onder druk te staan van intensiever dataverkeer en een groeiend aantal mobiele medewerkers. Bedrijven moeten er tegelijkertijd voor zorgen dat hun cloud-gebaseerde applicaties en tools altijd en overal beschikbaar zijn voor klanten en werknemers. Het dataverkeer via Verizons publieke ip-netwerk is de afgelopen vier jaar met bijna 300 procent toegenomen. Dit komt neer op een totale jaarlijkse groei van 44 procent.

Deze digitale transformatie en de manier waarop bedrijven daarmee moeten omgaan vormt het onderwerp van het rapport “Digital Transformation Powers Your Business” van Verizon. Dit rapport gaat in op problemen waarmee bedrijven worden geconfronteerd als gevolg van de snelle technologische ontwikkelingen en de belangrijkste aanjagers van deze digitale transformatie. Het rapport moedigt CIO’s en zakelijke leiders aan hun bedrijfsnetwerk te herzien om hun bedrijf een boost te geven.

Klanten verwachten snelle reacties
“Klanten en werknemers verwachten bij elke interactie snelle reacties. Dit maakt het nog belangrijker voor bedrijven om flexibele, robuuste en betrouwbare netwerken te bouwen en te onderhouden of een beroep te doen op een geschikte partner voor managed network services”, zegt Chris Formant, global president van Verizon Enterprise Solutions. “Het netwerk vormt de pijler van elk digitaal initiatief. Het prestatievermogen, de betrouwbaarheid en de beveiliging van het bedrijfsnetwerk vormen de belangrijkste criteria voor een goed bedrijfsnetwerk.”

Meer dan twee derde (67%) van alle ICT-leiders die voor het rapport werden ondervraagd lieten Verizon weten dat bestaande netwerken succes in de weg kunnen zitten. Bijna 80 procent vond dat de ICT-afdeling ervoor moet zorgen dat het netwerk zakelijke plannen voor de digitale transformatie kan ondersteunen. Een overgrote meerderheid van respondenten gaf aan dat het netwerk een cruciale bijdrage levert aan het concurrentievermogen van een “connected business”.

Voorkomen van storingen is cruciaal
Het voorkomen van netwerkstoringen blijkt daarnaast een cruciale factor, zeker gezien het feit dat de kosten van slechts één uur downtime van een bedrijfskritische applicaties in een groot bedrijf kunnen oplopen tot maar liefst één miljoen dollar.

Het rapport geeft verder aan dat bedrijfsnetwerken meer moeten bieden dan alleen connectiviteit. Zij moeten ondersteuning bieden voor de zakelijke behoeften. De technologieën en platforms die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld blijven groeien en vormen gezamenlijk de pijler van elke onderneming met een digitale focus.

Optimaliseren van de klantervaring
80 procent van alle bedrijven zegt dat het optimaliseren van de klantenervaring van bedrijfskritisch belang is, dan wel een hoge prioriteit heeft. 74 procent was van mening dat een gebrekkige netwerkkwaliteit zich in een slechte gebruikerservaring vertaalt. Niets is funester voor de digitale ervaring van klanten dan een time-out, zeker als alle relevante informatie en content in de cloud zijn opgeslagen.

Cloud computing, mobiliteit, the internet of things, big data en geavanceerde analytics, virtualisatie en samenwerkingsoplossingen zijn aspecten die niet in de netwerkplanning mogen ontbreken. Het bedrijfsnetwerk zal de komende vijf jaar de focus vormen van zakelijke investeringen in technologie.

Maatregelen om klantervaring te optimaliseren
Verizon beschrijft in zijn rapport een reeks van maatregelen die organisaties direct kunnen nemen om hun efficiëntie te vergroten en de klantenervaring te optimaliseren. Hiervoor geeft het bedrijf een driestappenplan:

  • Creëer de juiste omgeving.
  • Maak gebruik van nieuwe technologieën zoals Software Defined Networking (SDN) als dit voordelen oplevert voor de onderneming en klanten.
  • Zoek naar sterke technologiepartners en schakel deze in om de bedrijfsplannen te realiseren.
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024