Redactie - 25 september 2015

Spam blijft voor het bedrijfsleven een hoge kostenpost vormen

De meeste spamfilters doen goed hun werk, zo blijkt uit recent onderzoek van GFI Software. Alhoewel de helft van alle wereldwijd verzonden e-mails uit spam bestaat, ligt het percentage spammails dat daadwerkelijk de inbox bereikt, evenwel een stuk lager. Dat betekent echter niet dat de dreiging van spam volledig verleden tijd is. Spamberichten vormen voor het bedrijfsleven nog steeds een zeer hoge kostenpost met malware-infecties en verloren productiviteit als veelvoorkomende oorzaken.

Bij veertig procent van de voor het onderzoek van GFI Software ondervraagde zakelijke e-mailgebruikers bestond slechts vijftien procent van de ontvangen e-mails uit ongewenste berichten. Spamfilters werken echter niet overal even goed. Een derde van de respondenten zegt dat een kwart van het totale e-mailverkeer uit spam bestaat, en voor dertien procent ligt dat percentage zelfs op de helft. Deze hogere frequenties verhogen het risico dat schadelijke spam toch langs de filters komt en nietsvermoedende gebruikers voor de gek houdt.

Kosten voor e-mailopslag

Bij het beschouwen van de invloed van spam op e-mailopslag zijn gelijke cijfers te zien. Effectief filteren in combinatie met het juiste beleid en goede training, zouden ervoor moeten zorgen dat de meeste spam al aan de poorten wordt tegengehouden. En dat alles wat er tóch doorkomt, op de juiste manier wordt verwerkt door de eindgebruiker of zijn of haar eigen spamfilter. Waar 45 procent van alle ondervraagden echter zegt dat spam verantwoordelijk is voor vijftien procent van alle opgeslagen en gearchiveerde e-mails, ligt dat aandeel voor een vijfde slechts op tien procent van alle opslag. De overige 35 procent zegt te maken te hebben met een enorme opslagoverhead, waarbij de helft van alle opslagruimte wordt gebruikt door spam. Daardoor maakt het bedrijf kosten zonder dat het iets oplevert.

Nog groter echter zijn de gevolgen voor netwerkstoringen die vaak spam als oorzaak hebben. 27 procent van de bedrijven kreeg hier ooit weleens mee te maken. 22 procent is bovendien weleens getroffen door malware als gevolg van een gebruiker die reageerde op een spammail, bijvoorbeeld doordat een gebruiker klikt op een met ransomware geïnfecteerd bestand of op een link naar een schadelijke website. In 48 procent van de gevallen leidde dit tot drie uur aan verloren productiviteit. Meer dan een derde verloor vijf uur als gevolg van een spamincident, en negen procent kostte het zelfs negen uur – meer dan een werkdag in de meeste organisaties.

Richtlijnen

Om de schadelijke gevolgen van spam te beperken, is het dan ook belangrijk dat bedrijven richtlijnen opstellen over spam. Wat doet de IT-beheerder zelf en welke preventietaken leg je bij je IT-dienstverlener neer? Ook bij medewerkers zelf ligt een verantwoordelijkheid. Een goede manier om schade te voorkomen, is door medewerkers goed te informeren over hoe ze spam kunnen herkennen, maar ook over wat de gevolgen kunnen zijn van het openen van een spambericht.

Bedrijven mogen de gevolgen van een spamincident niet onderschatten. Verloren productiviteit zorgt niet alleen voor een sneeuwbaleffect door de hele organisatie, ze heeft direct gevolgen voor de kerntaken. Met een beetje geluk is de IT-afdeling niet veel tijd kwijt aan het herstellen van een pc of server, maar zodra machines worden gegijzeld of data wordt gestolen, kunnen kosten en tijd die daar voor de organisatie in gaan zitten, flink uit de hand lopen.

Door: Gijs Schuilingh, Channel Sales Manager Benelux & Nordics bij GFI Software