Redactie - 17 september 2015

Salesforce annonceert Internet of Things-platform

Salesforce stelt deze week zijn gloednieuwe Internet of Things-platform voor. De cloudpionier gaat er van uit dat de data uit geconnecteerde toestellen en mobiele apps uitermate geschikt is om klanten verder te kunnen helpen.

Tegen 2020 moeten 75 miljard apparaten met elkaar communiceren via het internet. De data die daaruit voortvloeit, kan volgens Salesforce perfect worden ingezet om de relatie met klanten te verbeteren.

Om daarop in te spelen stelt de crm-specialist deze week zijn Internet of Things-cloud voor op het uit zijn voegen barstende Dreamforce-event in San Francisco. Die cloud stockeert en analyseert data in real time, en linkt de resultaten aan de centrale crm-tool van het bedrijf.

Om te illustreren wat je allemaal kan doen met de inzichten uit de data in de IoT Cloud, kwam evp platform Tod Nielsen van Salesforce opdraven met het voorbeeld van een autoverkoper die spontaan de pechverhelpingsdienst contacteert wanneer hij merkt dat één van zijn klanten aan de kant staat met autopech.

De Amerikaanse home automation-specialist Emerson wil zijn klanten dan weer verwittigen wanneer er een probleem is met hun geconnecteerde thermostaat, voor ze dat zelf in de gaten krijgen. Overigens kan de data ook van wearables komen (zoals fitness trackers), of van andere apparaten die in real time bijhouden wat klanten op een bepaald moment aan het doen zijn.

"Of je nu producten verkoopt of diensten, de customer experience wordt alsmaar belangrijker", aldus marketingdirecteur Dylan Steele van Salesforce, "en die klantenervaring stopt niet meer wanneer een verkoop is afgerond."

Net zoals met zijn andere diensten mikt Salesforce met zijn IoT Cloud op business-gebruikers eerder dan op ontwikkelaars of op ingenieurs. Marketingmanagers en andere niet-technische profielen kunnen op een relatief eenvoudige manier bepalen wat het systeem juist moet doen met de data die binnengehaald wordt.

Thunder

Onder de motorkap draait de IoT Cloud op een data processing engine die Salesforce 'Thunder' heeft gedoopt. De engine werkt met vier belangrijke open source big data technologieën, namelijk Spark, Storm, Kafka en Cassandra.

Hoewel de IoT Coud wel degelijk gebouwd is om te linken naar de andere Salesforce-producten, zou ze ook op zichzelf kunnen gebruikt worden als storage en analysetool. Daar zal Salesforce dan wel moeten opboksen tegen concurrerende platformen van Amazon, Google en Microsoft, die gelijkaardige diensten aanbieden en dezelfde databronnen kunnen verwerken.

SalesforceIQ

De IoT Cloud is niet de enige primeur die Salesforce deze week aankondigt op Dreamforce. Een andere nieuwigheid is SalesforceIQ, een 'intelligente' toolset die acties suggereert op basis van profielen en mails van salesleads, zodat verkopers sneller kunnen overgaan tot een deal.

"De crm-systemen van morgen zijn intelligent", vertelde de oprichter en ceo Steve Loughlin van het vorig jaar overgenomen RelateIQ (dat intussen dus is omgedoopt tot SalesforceIQ). "Nu de datahoeveelheid explodeert, wordt het steeds belangrijker om de informatie zo te filteren dat verkopers slimmer en productiever worden."

Een mailclient laat met behulp van SalesforceIQ bijvoorbeeld meteen al de voorgaande 'contacten' en 'acties' met een klant zien (acties die volgens de fabrikant nog vaak verloren gaan), en stelt op basis van de gedetecteerde patronen enkele stappen voor die vervolgens ondernomen kunnen worden.

SalesforceIQ komt in twee verschillende varianten, één voor KMO's en één voor de klassieke Sales Cloud.

Nieuwe interface

Laatste grote nieuwigheid die deze week boven de doopvont gehouden wordt is de nieuwe interface voor het crm-kernproduct van Salesforce, die de naam 'Lightning' meekrijgt. Met die nieuwe interface reageert het bedrijf op de kritiek dat Salesforce te ingewikkeld was geworden.

"Toen we van start gingen boden we één dienst aan die erg eenvoudig was", vertelde medeoprichter Parker Harris van Salesforce een tijdje geleden nog aan Data News. "Maar intussen zijn we geëvolueerd, en gelukkig hebben we een antwoord klaar. Niet zo lang geleden hebben we de gebruikersinterface van Salesforce al heruitgevonden voor mobiele toestellen, en nu maken we de omgekeerde beweging. Met Lightning vertalen we de eenvoud van onze mobiele software naar de desktop, zodat onze crm-toepassing eenvoudiger wordt voor iedereen."

Het nieuwe gezicht voor de Sales Cloud oogt alvast heel wat moderner dan zijn voorganger. De interface stroomlijnt ook een aantal essentiële crm-taken, waardoor belangrijke data sneller gevisualiseerd kunnen worden (zoals het doel dat je voor een bepaalde maand hebt opgesteld, of de belangrijkste dingen die je nog moet doen om dat doel te bereiken).

Gebruikers kunnen nu ook zelf, via drag and drop, bepalen welke features ze graag op hun thuisscherm zien. Zo kunnen ze hun crm-tool tot op zekere hoogte personaliseren en aanpassen aan de eigen noden en smaken.

De Sales Cloud is het eerste product van Salesforce dat de stap zet naar het Lightning-platform. Verwacht wordt dat na verloop van tijd de hele Salesforce-productlijn een soortgelijke makeover zal krijgen.

In samenwerking met Datanews en Frederik Tibau