Redactie - 08 september 2015

Chatting the crowd

Sinds enige tijd biedt Twitter de mogelijkheid chat-sessies op te zetten en zo met Twitter-volgers over een onderwerp te discussiëren. Via een aparte pagina worden alle Twitter-berichten die bij het discussie-onderwerp horen netjes getoond. Het leuke is dat je op die manier al heel snel een groot publiek kunt bereiken en opbouwen. Ook ons bedrijf is dit jaar begonnen met het opzetten van crowd chats. Een experiment om te zien of je op deze simpele manier inderdaad grote groepen geïnteresseerden bijeen kunt brengen. En op die wijze inhoudelijke discussies kunt starten over een specifiek onderwerp.

Influencers
Na een eerste proef in maart, vond in mei dit jaar een tweede sessie plaats. Daarbij begonnen we een kleine maand van tevoren met het interesseren van het potentiële publiek om op dag X en uur Y via Twitter bijeen te komen. Belangrijk daarbij is invloedrijke Twitteraars met veel volgers hiervoor te interesseren. Het vraagt zeker enige research om deze influencers te vinden en in kaart te brengen.

In mei was ik onderdeel van het kernteam van vier personen toen we voor EMEA een crowdchat over de Hybride Cloud organiseerden. Omdat we in een leerproces zaten hoe dit intern goed te organiseren, zaten we fysiek bij elkaar. Technisch gezien was dat natuurlijk niet nodig. Daarnaast lardeerden we de chat met tekeningen die ter plekke door een sneltekenaar werden gemaakt. Een prima concept voor een ‘gezellige’ discussie-omgeving.

Kracht van social media
Het is grappig om te zien hoeveel volgers de vele influencers van de wereld, waaronder journalisten, analisten, marktvolgers en opiniemakers, hebben. Als zij een mening of discussie twitteren, dan heeft dat een enorm potentieel publiek; sommigen hebben vele tienduizenden volgers. De kracht van sociale media is enorm en het is relatief goedkoop in vergelijking met ‘out of pocket money’. Maar het vraagt wel kennis, ervaring, voorbereiding en deskundigheid om een discussie als deze succesvol te maken.

Die 19e mei gingen we om 13.00 uur in Londen van start. De eerste belangstellenden waren reeds aanwezig. Met enkele openingszinnen begon de chat-sessie en we zagen het aantal deelnemers gestaag stijgen. Met Engels als voertaal was natuurlijk heel EMEA onze doelgroep en in tientallen landen namen geïnteresseerden actief deel aan de discussie. Via onze eigen marketingkanalen in Europa ondersteunden we deze chat actief met replies en riepen we op deel te nemen.

Enorm bereik
Uiteindelijk zijn er in totaal 2670 mensen ingelogd geweest tijdens deze sessie en zijn er 231 berichten gemaakt en gedeeld. Maar het meest verrassende was dat het potentiële publiek maar liefst 2,1 miljoen personen omvatte. In ruim anderhalf uur hadden we met zijn vieren dus content gemaakt die op dat moment – of enige tijd later – door ruim 2 miljoen Twitteraars gelezen kon worden. Dit is het enorme bereik dat social media kan hebben.

Er zijn leuke discussies ontstaan die nog steeds worden herlezen en tot de dag van vandaag worden geretweet. Twitter is enerzijds een heel vluchtig medium, maar de long-tail van retweets is erg lang. Maanden erna zag ik nog leuke uitspraken en conclusies uit de crowdchat langskomen. Wat dat betreft blijkt Twitter een verschrikkelijk krachtig marketing instrument.

Virtuele Conferentie
Het leuke was dat we op een bepaald moment ook onze vendor-collega’s zagen inloggen en meelezen met de discussie. Toen onze corporate organisatie in Boston wakker werd, zagen ze deze explosie van Twitterverkeer onder onze hashtag #emc en #hybridcloud. Intussen hebben we een vergelijkbare sessie in Frankrijk gehouden om specifiek het Franstalige publiek te bereiken. Hoewel deze sessie voor een kleiner publiek was opgezet, was ook daar het lokale bereik enorm. Een bewijs dat dit soort chats ook op nationaal niveau zin hebben om de achterban te bereiken.

Intussen staat er deze week weer een Europese crowdchat op de agenda. Op woensdag 9 september organiseren we om 17:00 uur een volgende chat over de hybride cloud. Met dit keer als onderwerp “Het IT-circus – van disruptie tot competitief voordeel”. We voeren de chatdiscussie niet meer fysiek bij elkaar, maar gewoon vanaf de plaats waar we op dat moment zijn. Dat geldt natuurlijk ook voor alle deelnemers, je kunt waar je ook bent deelnemen, meekijken, meepraten en vragen stellen. Eigenlijk een nieuwe vorm van virtuele conferenties organiseren.

Uitnodiging: doe mee!
De geïnteresseerden die deze nieuwe vorm van crowdchat wel eens willen meemaken, nodig ik uit via Twitter – of LinkedIn, dat kan ook – hier in te loggen op en gezellig deel te nemen of te ervaren wat tegenwoordig allemaal mogelijk is via dit medium. Of kijk alvast naar de promo’s die we – vanuit onze eerdere ervaring – ruim verspreiden om weer voldoende influencers online te krijgen.

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Zeker de zakelijke mogelijkheden zijn nog lang niet uitgeput. Als organisatie is het tegenwoordig een must aanwezig te zijn op sociale media, waarbij het belangrijk is niet alleen te zenden, maar vooral te communiceren over relevante en interessante content in gesprekken, discussies en teasers. Het draait dus om realtime engagement met klanten, partners en geïnteresseerden.

Nieuwe Normaal
De nieuwe Information Generation – kort gezegd de Millennials – komt langzaam onze maatschappij, bedrijven en organisaties binnen. Deze jonge mensen denken digitaal, leren digitaal, communiceren digitaal en verwachten dat wij als huidige generatie hen een wereld bieden waarin zij ‘normaal’ kunnen functioneren. Volgens hun ‘nieuwe normaal’. Want we zijn intussen verworden tot een maatschappij van digitale burgers, die elk moment van de dag digitaal verbonden zijn en samen een bijdrage leveren aan een gigantisch informatie ecosysteem.

Voor u als trouwe bloglezer geen nieuws meer, natuurlijk. Maar helaas is dit nog lang niet tot alle niveaus van onze politieke en maatschappij doorgedrongen. Ik moest laatst voor een verzekeringsmaatschappij nog een digitale nota printen en met postzegel in enveloppe opsturen, omdat men deze digitaal niet kon ontvangen. Op mijn vraag wat ze dan na ontvangst met mijn uitgeprinte nota deden, was het ontnuchterende antwoord: dan wordt deze gescand voor onze back-office systemen . . . . . We hebben nog best een lange weg te gaan.

Wellicht tot ziens in onze crowdchat op woensdag de 9e september om 17:00 uur.

Door: Hans Timmerman, CTO EMC Nederland

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024