Wouter Hoeffnagel - 03 september 2015

Bijna de helft van de MKB-bedrijven is in 2014 gegroeid

46 procent van de MKB-bedrijven van de bedrijven is in 2014 gegroeid. Daaruit valt af te leiden dat de omzet in het MKB positief ontwikkelt, in 2013 zag slechts 39 procent de omzet stijgen.

Dit blijkt uit de MKB Marktmonitor van Unique, dat onder 2.142 MKB’ers is uitgevoerd door Motivaction. Vooruitkijkend verwacht meer dan de helft (54 procent) van de MKB’ers een omzetstijging in 2015. Dit is minder dan in 2014, toen verwachtte nog 59 procent dat de omzet zou stijgen.

Maatregelen om te groeien
44% van de ondernemers richten zich om een omzetgroei te realiseren op het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten, terwijl vier op de tien nieuwe markten aanboort. Er wordt dit jaar weer iets vaker terug gegrepen op kostenbesparingen om het bedrijfsresultaat goed uit te laten pakken. In 2014 noemde slechts 27% dit als maatregel, terwijl dit jaar 39% kostenreducties door gaat voeren.

De omzetgroei gaat in 2015 grotendeels met hetzelfde personeelsbestand gerealiseerd worden. Ruim de helft (57%) van de MKB’ers verwacht dat het aantal medewerkers, zowel vast als flexibel, gelijk zal blijven. 34% verwacht een groei en slechts 9% een afname. Uitschieters hierbij zijn de provincie Utrecht, waar 43% een stijging van het aantal personeelsleden verwacht. De provincie Groningen springt er negatief uit. 20% van de Groningse ondernemers verwacht dat zijn personeelsbestand in 2015 afneemt.

Ontwikkelen van personeel
Het ontwikkelen van medewerkers is het belangrijkste speerpunt in het personeelsbeleid in 2015. 53% van de ondernemers gaat zich dit jaar op dit thema richten. De match met de bedrijfscultuur blijkt het zwaarst te wegen bij het aannemen van nieuw personeel, gevolgd door vakkennis en werkervaring.

“De MKB’ers van Nederland geloven er in”, concludeert Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. “Positiviteit blijft het kernwoord van de MKB Marktmonitor. Wat we wel zien, is dat het optimisme iets terughoudender is dan in 2014. De zwaarste crisisjaren zijn achter de rug en het herstel zet door, maar we beseffen allemaal dat de tijden zijn veranderd. Ondernemend Nederland staat voor een uitdaging. Hoe zet ik mijn personeelsbestand zo effectief mogelijk in? Oftewel, minimaal personeelsrisico, maximaal resultaat. Het gaat niet meer uitsluitend om continuïteit voor de korte termijn of om het overleven. Het gaat weer om écht toekomstperspectief.”