Redactie - 05 september 2015

Verbinden centraal tijdens Insight Technology Show

Voor de derde keer organiseert IT-adviseur Insight in Amsterdam de Insight Technology Show. Frank Hoekstra, VP Benelux: “We proberen ieder jaar te kijken hoe we het kunnen verbeteren. We hebben er op basis van de feedback van onze bezoekers dit jaar nog meer een kennisevenement van gemaakt. Als statement hebben we dit jaar Unite, verbinden. Dat sluit bovendien goed aan bij de lancering van onze brand identity.” 

Want het Insight-logo is na 25 jaar vernieuwd. “De achterliggende gedachte bij deze verandering is Build meaningful connections to help businesses run smarter. Het element meaningful connections is verbonden met het DNA van onze organisatie. We zijn zelf geen fabrikant. Door goed inzicht te krijgen in het vraagstuk kunnen wij de klant ontzorgen door op verschillende niveau’s de verbinding te leggen, als partner, als consultant, als projectowner. Het gehele proces van advies tot aan implementatie verzorgen wij. Een alleszeggende pay-off.”

Veranderingen

“We zijn dus al 25 jaar actief, en hebben de afgelopen jaren drastische veranderingen gezien in wat je aan elkaar moet verbinden. In dat opzicht zijn we zelf ook een totaal andere organisatie geworden. Dat willen we tijdens de Insight Technology Show laten zien, in de vorm van dat kennisevenement.”

Direct in het oog springt dat de Insight Technology Show compacter is geworden. “Het is dezelfde locatie, de Passneger Terminal in Amsterdam. Maar waar we vorig jaar spreiding hadden over twee verdiepingen is alles nu centraal te vinden op de begane grond. Ook het aantal partners dat meedoet, vorig jaar waren dat er vijftig, hebben we aanzienlijk teruggebracht.”

Thema’s

“We hebben de deelnemende partners ingedeeld rondom vier actuele thema’s: mobility, Internet of Things, Big Data en security. In het hart van die vier themagebieden hebben we ons Insight kennis paviljoen geplaatst. Er zijn diverse break-out sessies, Waar Insight samen met verschillende partners het onderwerp vanuit de probleemstelling benadert. Deze sessie houden we bewust overzichtelijk, met niet meer dan twintig tot dertig personen is er ruimte voor persoonlijk contact, kleine groepen uitnodigen uit tot interactie. Kortom, wij proberen die connections daar te maken, met vooral onze strategische partners. We gaan dit jaar voor iets meer kwaliteit en wat minder voor de kwantiteit.”

“We hebben het ook compacter gemaakt wat betreft de tijd. We willen het wat kernachtiger maken dan voorheen. We beginnen daarom in de middag. In plaats van de start met het executive breakfast starten we nu met een executive lunch. Daarna volgen de beurs en de kennissessies.”

Hoekstra benadrukt dat de beurs niet bedoeld is om te verkopen. “Dat doen we nadrukkelijk niet. We willen vooral iets teruggeven aan onze klanten. Door kennissessies maar ook door de aanwezige internationale executives van Insight. Zo proberen we voor al onze klanten interessante gesprekspartners beschikbaar te hebben.”

B2B

De doelgroep van de Insight Technology Show is breed, binnen de categorie B2B. “Dat proberen we ook in de sessies terug te laten komen. Die zijn bedoeld voor zowel de technische medewerkers als de ICT-manager en de business decision maker. Het kan interessant zijn voor ieder bedrijf in Nederland dat gebruik maakt van IT.”

“Unite betekent verbinden”, vervolgt hij. “Uiteindelijk is de takeaway dat wij alles in de wereld willen verbinden. En dat het voor iedere klant anders is wat de juiste verbinding is. Dat is eigenlijk inherent aan onze visie als Insight. We hebben nooit van één toepassing of slechts één oplossing. We proberen altijd met verschillende keyspelers te connecten.”

“Als je kijkt waar in de IT-wereld het kanaal heen gaat dan zijn dat bepaalde spelers die ergens heel erg in gespecialiseerd zijn. Maar zij hebben dan niet meer dan één oplossing. Zelf huren ze ook weer specialisten in. Wij zien onszelf meer als de partij die de klant vertegenwoordigt. Dat kunnen wij alleen maar doen omdat wij wereldwijd opereren en daardoor interessant zijn voor alle vendoren.”

Keuze

“Omdat wij wereldwijd verkopen hebben wij ook zicht op wat de klant wereldwijd wil. Dat is weer verbinden: zorgen dat je de juiste connecties maakt. We hopen dus dat de klant tijdens de Insight Technology Show meer kennis krijgt over de mogelijke keuzes, en de richting die ze op willen gaan. En dan hoop ik dat alle klanten met een andere keuze weggaan, want we dringen ze niets op.”

Deze visie wordt weerspiegeld door de resultaten. “Insight staat vooral bekend als reseller. Maar wij groeien het hardst in onze dienstverlening, wat duidelijk blijkt uit onze cijfers. Dat deel blijft voortdurend doorgroeien. Daarmee zie ik dat onze rol van trusted advisor, die vroeger vooral op het licentievlak zat, niet alleen iets is dat we proberen uit te dragen maar dat je het ook echt terugziet in de cijfers. Dat geeft mij in ieder geval het gevoel dat wij op de juiste weg zitten.”

Probleemstelling

“Met de sprekers dit jaarwillen we vanuit een andere invalshoek naar die onderwerpen kijken. Meer vanuit de oplossing. Het gaat niet om een productplaatje, maar om businessvraagstukken. Daarvandaan kijken we naar de probleemstelling. Het gaat dieper dan algemene trends als cloud en big data. Wat is bijvoorbeeld de impact van mobiel betalen?”

Een belangrijke verandering ten opzichte van de Insight Technology Show 2014 is dat het niet meer gaat om transactionele business, we praten nu vanuit de vraagstukken die vanuit de business ontstaan. En daarna gaan we daar de vendoren aan koppelen. Dat is ook het mooie van de nieuwe opzet.  Vanuit de vraag van de klant legt Insight de verbinding tussen de verschillende vendoren om tot de beste oplossing te komen , als de Trusted Advisor.”

Schrijf u hier in