Redactie - 08 september 2015

De tegendraadse CIO

Tien jaar geleden vroeg een IT-journalist naar de plannen van Paul Coby, de toenmalige CIO van  British Airways die op het punt stond de belangrijkste IT-systemen van de luchtvaartmaatschappij flink op de schop te nemen[i]. Het antwoord van Coby was kort en bondig: "Begrijp het proces en maak het eenvoudig. Als het te complex wordt, ga je eraan ten onder."

De vereenvoudigde processen zorgden niet alleen voor 40 procent kostenbesparing op IT en een verhoogde technologische functionaliteit, kwaliteit en integratie in het gehele bedrijf, maar resulteerden ook in een transformatie van ba.com en daarmee de manier waarop British Airways vliegt.

Het is niet moeilijk voor CIO's, die toch steeds meer deel uitmaken van de directie, om zich mee te laten slepen in commerciële prioriteiten als bedrijfsgroei, verbetering van de concurrentiepositie en inspelen op het veranderende consumentengedrag[ii]. Maar nu met name technologie als hoofdrolspeler wordt gezien in klantenervaring, mobiliteit en samenwerking, dragen steeds meer CIO's de werkzaamheden voor uitvoerende, operationele IT liever over.[iii]

Dat is de schijnbare tegenstelling in de kern van IT. Aan de ene kant willen en moeten CIO's meer tijd besteden aan het toevoegen van bedrijf strategische waarde en minder tijd besteden aan het beheren van de IT-infrastructuur, maar aan de andere kant is een goed beheerde IT-infrastructuur essentieel voor het huidige en toekomstige succes van het bedrijf.

De wereld verandert en de komende jaren zal dat alleen maar sneller gaan. De grenzen vervagen: tussen sectoren en economieën, tussen de echte en de virtuele wereld, tussen de verschillende digitale kanalen en apparaten, en zelfs tussen ´things´. De wereld is een computer geworden en alles en iedereen maakt er gebruik van, waardoor er gigantische hoeveelheden gegevens moeten worden vastgelegd, verwerkt, geanalyseerd en opgeslagen.

Of u nu elastiekjes of robots verkoopt, deze veranderingen beïnvloeden de manier waarop u innoveert, produceert, verkoopt, concurreert en het contact aangaat met uw klanten. Deze veranderingen hebben ook een diepgaande uitwerking op uw IT-infrastructuur.

Veel bedrijven zijn in de loop der tijd opgezadeld geraakt met ingewikkelde en losse IT-systemen waarbij meer dan de helft van het IT-budget (57 procent) wordt uitgegeven om deze simpelweg draaiende te houden[iv]. Een dergelijke complexiteit leidt tot vertraagde innovatie, vermindert de productiviteit, verbruikt kostbare IT-expertise en zorgt ervoor dat de organisatie slecht is voorbereid op de beschikbare, flexibele, geïntegreerde en creatieve IT-infrastructuur die ze eigenlijk nodig hebben om te slagen.

Een van de manieren om dit aan te pakken, is om de IT-systemen van losse componenten te vervangen door een gestroomlijnde, geconvergeerde infrastructuur. Een geïntegreerd aanbod dat de ongelijkwaardige computer-, netwerk- en opslagtechnologieën van het bedrijf samenbrengt om de IT-infrastructuur zó aan te pakken dat de beschikbare werkuren en capaciteit het best worden benut.

Het is niet moeilijk om de noodzaak van zulke geïntegreerde IT-systemen voor bedrijven aan te tonen. Een voorbeeld is de behoefte om het klantcontact te verbeteren.

In zijn technologievoorspellingen voor 2020[v] bespreekt Forrester het spectrum van klantgerichte activiteiten die nu afhankelijk zijn van geïntegreerde IT. Hiertoe behoren innovatieve, op de klant gerichte contextuele diensten, gesteund door connectiviteitsoplossingen, waarmee klanten op meer manieren en apparaten kunnen worden bereikt dan ooit tevoren. Deze services en oplossingen vereisen geavanceerde analyses, versnelde softwareplatforms en tools die geschikt zijn om nieuwe ontwikkelingen uit te proberen en een snelle invoer van nieuwe diensten, services en toepassingen te ondersteunen.

Dit alles staat of valt met de kwaliteit van de infrastructuur. Forrester voorspelt dat dit voor steeds meer bedrijven een flexibele, krachtige en geconvergeerde IT-infrastructuur zal worden. Voor maximale efficiëntie en flexibiliteit wordt er gebruikgemaakt van geavanceerde mogelijkheden als virtualisatie, door software gedefinieerde technologieën en de cloud.

Volgens een gesponsord IDC-artikel over convergentie voor bedrijfsflexibiliteit, bieden dergelijke geconvergeerde IT-systemen al bewezen voordelen[vi]. Dit uit zich in een viervoudige versnelling in het op de markt brengen van nieuwe producten en diensten, een vijfvoudige toename in de hoeveelheid toepassingen die wordt ontwikkeld en opgeleverd aan het bedrijf, een besparing van een derde op de  IT-kosten en een afname van 41 procent in onderhouds- en servicetijd. Zo kan IT-expertise worden vrijgemaakt voor waardevolle strategische initiatieven en innovatie.

In dit kader is het weinig verrassend dat de invoering van geconvergeerde systemen aan populariteit wint. IDC schat dat in 2015 elke tiende euro die wordt uitgegeven aan
IT-infrastructuur, wordt geïnvesteerd in geïntegreerde systemen. Dit is in 2018 naar verwachting gestegen tot zes van elke tien euro. Als het op IT-infrastructuur aankomt, is voor veel bedrijven de toekomst al begonnen.

Feit is dat de wereld in snel tempo verandert en dat IT moet mee veranderen, want wat ons heeft gebracht waar we nu zijn, heeft zijn grenzen bereikt. De plek om mee te beginnen, is het web van operationele complexiteit waarbinnen IT-afdelingen zich bevinden. Het is tijd om onnodig ingewikkelde structuren vaarwel te zeggen en de eenvoud weer te omarmen: de wereld is al complex genoeg.

Door: Nigel Moulton, CTO, EMEA – VCE