Wouter Hoeffnagel - 29 augustus 2015

Goed proces om datakwaliteit te waarborgen ontbreekt bij veel bedrijven

Tweederde (67%) van de Nederlandse organisaties heeft geen goed proces ingeregeld om datakwaliteit te waarborgen. Nederland loopt hiermee achter op zowel Frankrijk, Duitsland als het Verenigd Koninkrijk, waar het percentage gemiddeld op 55% ligt. Belgische organisaties staan voor dezelfde uitdaging als Nederland.

Om deze processen in te regelen is een derde van de organisaties van plan om meer kennis in huis te halen door het inzetten van data engineers. 30% van de organisaties geeft aan op zoek te gaan naar data governance developers en data scientists. De laatste groep van 30% besteedt dit liever uit aan een leverancier. 59% hiervan geeft aan liever een samenwerking aan te gaan met twee leveranciers, waar de één branchekennis brengt en de ander een specialist is in analytics.

Gebrek aan toegang tot interne data
De grootste uitdaging voor het goed inregelen van big data-processen is voor ruim een derde (36%) van de Nederlandse top-level leidinggevenden het gebrek aan toegang tot interne data. Technische knelpunten belemmeren hen om big data-strategieën te implementeren binnen de organisatie en daarmee hun datastroom op orde te hebben.

Het rapport van Xerox kan hier worden gedownload.