Redactie - 28 augustus 2015

Software Defined Retail

De afgelopen maand kwamen er weer nieuwe initiatieven op de markt voor het thuisbezorgen van boodschappen. Online supermarkt Picnic start in september met een gratis thuisbezorgservice en tevens een laagsteprijsgarantie. Een gedurfd concept. Ook andere retailers kijken naar initiatieven om beter contact met hun klanten te krijgen en meer gepersonaliseerde diensten te ontwikkelen. De focus qua doelgroep ligt enerzijds op de Millennials, die als grootste groep smartphone-gebruikers snelheid en gemak wil, en anderzijds op de Babyboomers, een kapitaalkrachtige groep die naast gemak ook nieuwe belevingen zoekt.

Uitdaging
Met de komst van internetwinkels heeft de retail-branche de uitdaging gekregen zich opnieuw uit te vinden in deze nieuwe digitale wereld. Winkeliers klagen soms dat klanten apparaten bekijken in de winkel, zich de functies laten uitleggen en dan via internet kijken waar het product het goedkoopst besteld kan worden. Met recht een frustrerende ervaring.

In mijn dorp verleende de fotohandel op een gegeven moment alleen nog maar service aan klanten die hun apparatuur ook daadwerkelijk bij hen hadden gekocht. Een poging om op die manier klantbinding op te bouwen, mondde uit in de slogan: “gekocht via internet, zoek dan maar service via internet . . ” Hoe kunnen offline winkels hun positie behouden in de nieuwe wereld van internetwinkels? Dat zal in steeds minder gevallen goed blijven werken. Al snel zal er een combinatie van online en offline nodig zijn om alle mogelijkheden aan te bieden. Daarnaast worden sociale media in toenemende mate ook shopping-media waar retailers ook aanwezig moeten zijn.

Integratie
Mijn vrouw winkelde begin dit jaar in de VS en vond een leuk kledingstuk. Het stukje textiel zelf was echter niet ter plekke te koop, want alle kledingstukken in de winkel waren ‘pas-exemplaren’. Als ze het wilde kopen, werd het de volgende dag bij haar hotel bezorgd. Terwijl de winkel een fijne ervaring was qua omgeving, met koffie, versnaperingen, gezellige bediening en alle benodigde service, was van alle kledingstukken slechts één pas-exemplaar aanwezig. Alle verkopen werden later bezorgd op het gewenste tijdstip en de gewenste plaats; zelfs – later – afhalen bij de winkel was een optie. Een mooi voorbeeld van een integratie van offline en online verkoop.

Er bestaan al bodyscanners bij sommige winkels waar je je lichaamsmaten digitaal kunt laten opmeten. Op die manier creëer je een digitale avatar van jezelf waarmee je kleding kunt passen op de website van de winkel en virtueel kunt simuleren hoe het staat als je ermee loopt, zit, etc. Zo weet je zeker dat het kledingstuk past als je het besteld. Dit vermindert tevens de retourstroom van kledingstukken.

Retail on demand
De grens tussen de beleving in de reële en virtuele wereld wordt steeds kleiner. We kunnen onze fysieke wereld steeds beter nabootsen in virtuele omgevingen en daarmee digitaal een veel betere voorstelling maken van wat we willen. Een nieuwe keuken, een andere kamerinrichting, een nieuw gepersonaliseerd huis. Het wordt steeds makkelijker het digitaal te verbeelden, eventueel met een echte 3D-beleving. En vervolgens eenvoudig via digitale machines te fabriceren en samen te stellen. On-demand productie op basis van gepersonaliseerde ontwerpen.

Voor de dagelijkse boodschappen zijn ook veel nieuwe concepten mogelijk. Zeker als een klant langere tijd bij eenzelfde winkel koopt, kan het aankoopgedrag gemakkelijk worden geanalyseerd. De bekende bonus- en klantenkaarten spelen hier natuurlijk al langer op in. Echter, als er een geautomatiseerde thuisbezorgservice aan wordt gekoppeld, kan dit wel eens een (nog) grotere loyaliteit opleven. Want als je standaard op tijd de basisboodschappen krijgt aangeleverd tegen een acceptabele prijs, waarom zou je dan nog switchen van leverancier

Realiteit vs virtuele wereld
Voor de bijzondere of eenmalige behoeften kan zowel de digitale als de fysieke winkel een rol spelen. Zodra er behoefte is dingen te voelen, te proeven, te ruiken of te beleven, dan zal er ergens een fysieke gelegenheid moeten zijn waar dit mogelijk is. Dan nog kan iemand het product direct zelf meenemen of besluiten het te laten bezorgen. Een volgende keer is een bestelling bij de online winkel voldoende. Een mix van reële en virtuele wereld kan dus nodig zijn, waarbij de reële winkel gericht is op de beleving, een mogelijke impulsaankoop of de aankoop van duurdere goederen waar iemand zich goed over wil laten informeren en/of zelf wilt uitproberen.

Door de vraagzijde beter te leren kennen en te voorspellen, ontstaat de mogelijkheid om aan de achterzijde steeds beter on-demand te kunnen leveren. Hierdoor kunnen voorraden omlaag en wordt de logistiek effectiever en ook energiezuiniger. Kleine flexibele productie- en afleverbedrijven die op maat een regio kunnen bedienen op basis van standaardgrondstoffen. Geen uitverkoop meer, want er blijft niets meer over om uit te verkopen.

Winkel van de toekomst
Omdat veel minder, of beter gezegd: heel andere, vierkante meters winkel nodig zijn voor dit soort winkelconcepten, is er ook veel discussie over hoe stadsharten er in de toekomst uit zullen gaan zien. Bij Bricks&Clicks zijn interessante blogs te vinden over het concept winkel en webshop volledig met elkaar te integreren. Met leuke voorbeelden van ‘die nieuwe winkelier’.

De Universiteit van Wageningen experimenteert momenteel met afgesloten fabrieken – die in etages zijn opgebouwd – voor de groei van allerhande fruit en groentes. Daarbij wordt slechts de minimale hoeveelheid voedingsmiddel en water aangeboden met alleen het LED-licht dat nodig is voor de groei van een bepaald gewas. Het blijkt dat dit enorme hoeveelheden energie, voedingsmiddelen en water scheelt, tot wel 80% besparing aan toe. Daarnaast zijn insecticiden overbodig, omdat de omgeving vrij van insecten en ziekteverwekkers kan worden gehouden.

Het grootste voordeel is dat deze voedselfabrieken midden in steden kunnen worden gebouwd, waardoor veel voedseltransport overbodig wordt. Daarnaast is het een interessante oplossing voor het voedselprobleem dat nog in veel delen van de wereld aanwezig is. Energiezuinige voedselproductie op maat op de plaats waar het wordt geconsumeerd.

Creativiteit
Kortom, innovatie genoeg in de retail-branche met de komst van Software Defined Retail. De combinatie van de reële belevingswereld met een virtuele wereld waar we gepersonaliseerd aanwezig kunnen zijn. Zelfs het bekende Second Life heeft zich vernieuwd om werkelijke 3D-ervaringen te gaan ondersteunen. Deze oude virtuele wereld die in 2003 startte, heeft nog steeds 900.000 actieve bezoekers per maand en is intussen een virtuele economie geworden van meer dan 500 M$ per jaar.

Netwerken en computercapaciteit zijn geen belemmering meer om realtime beleving in een digitale virtuele wereld te bieden. Nu komt het aan op de creativiteit van ondernemers om succesvolle concepten te ontwikkelen en uit te rollen. In Nederland opende de eerste virtuele drogist begin dit jaar al zijn deuren. Nu de rest nog . . . .

Door: Hans Timmerman, cto EMC Nederland

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024