Wouter Hoeffnagel - 25 augustus 2015

Ruim de helft van de webwinkels overtreedt de wet met retourzendingen

Meer dan de helft van de webwinkels overtreedt de wet met retourzendingen van aankopen. Veel webwinkel betalen te laat het aankoopbedrag of maken een verkeerd bedrag over naar klanten.

Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De bond plaatste per webwinkel drie verschillende bestellingen en stuurde de ontvangen producten binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen weer terug. De wet bepaalt dat de winkelwinkel in dit geval binnen twee weken het aankoopbedrag moet terugbetalen. Indien de bestelling in zijn geheel wordt geretourneerd moeten ook de bezorgkosten worden terugbetaald.

Veel webwinkels de fout in
Dit blijkt in de praktijk lang niet altijd het geval. Bij veel webwinkels gaat het op minstens één van deze twee punten fout. Sommige bedrijven betalen pas na zeventig dagen het aankoopbedrag terug, terwijl andere uitsluitend een tegoedbon terugsturen. Dit is niet toegestaan, aangezien de wet stelt dat de verkoper de klant op dezelfde wijze moet terugbetalen als de klant heeft betaald.

Webwinkels met een keurmerk blijken geen garantie te bieden. Deze doen het in het onderzoek nauwelijks beter dan winkels zonder een keurmerk. De Autoriteit Consument en Markt gaat bekijken tegen welke winkels opgetreden gaat worden.