Wouter Hoeffnagel - 21 augustus 2015

Bedrijven worstelen met innovatie

Bedrijven blijven worstelen met innovatie nu traditionele R&D-modellen niet meer lijken te voldoen. De benadering van digitale innovatie is aan het veranderen. Vooral gevestigde bedrijven, en R&D-teams in het algemeen, blijken onvoldoende in staat om het hoofd te bieden aan de uitdagingen van het ‘digitale Darwinisme’. Daarom zoeken bedrijven naar mogelijkheden om fysieke innovatiecentra te openen in grote internationale technologiehubs zoals Silicon Valley, zodat zij beter gebruik kunnen maken van het bestaande ecosysteem van startups, venture capitalists, accelerators, leveranciers en academische instellingen.

Dit blijkt uit “The Innovation Game: Why and How Businesses are Investing in Innovation Centers”, een nieuw internationaal rapport van Altimeter Group’s Brian Solis en Capgemini Consulting. Technologiehubs zijn de favoriete locaties voor het opzetten van innovatiecenters: 60 procent van de bedrijven hebben een centrum opgezet in Silicon Valley. Ook zijn er andere hubs in opkomst; de top 10 van steden in het onderzoek vertegenwoordigen slechts 33 procent van alle innovatiecenters. De VS en Europa hebben het grootste aandeel met 29 procent van alle innovatiecenters op de voet gevolgd door Azië met 25 procent. Productiebedrijven vormen de meest innovatieve kopgroep met 58 procent. Financiële dienstverleners zitten op 28 procent ondanks het feit dat zij wellicht de meeste druk voelen van digitale disruptie.

Disruptie is alomtegenwoordig
Brian Solis, Principal Analyst bij Altimeter Group: “Innovatie was nooit eerder zó belangrijk en tegelijkertijd zó moeilijk voor ‘s werelds grootste organisaties. We bevinden ons in een wereld waar disruptie alomtegenwoordig is en waar digitaalvaardige concurrenten de meer gevestigde bedrijven in hun wezen bedreigen. Zij merken dat hun eens zo betrouwbare en vastomlijnde routes naar innovatie doodlopende wegen zijn.”

Jerome Buvat, Global Head of Research bij Capgemini Consulting: “Veel organisaties omarmen innovatie door samenwerking met of overname van een technologie startup. Maar dat is een eenzijdige focus. Ook innovatiecentra blijken een beproefd middel om een wendbare startup-mentaliteit te cultiveren die nodig is om voorop te lopen in de markt. Maar het neerzetten van een effectief innovatiecentrum kent uiteraard ook de nodige uitdagingen.”

Innovatiecenters van 200 grootste ondernemingen
Altimeter en Capgemini Consulting hebben de inspanningen van innovatiecenters van de 200 grootste ondernemingen ter wereld in vijf sectoren onderzocht: automotive, telecommunicatie, financiële dienstverlening, consumentengoederen & retail. Daarnaast zijn interviews afgenomen met leidinggevenden, verantwoordelijk voor innovatie bij grote bedrijven.

De belangrijkste onderzoeksgebieden van de centers zijn technologieën als mobility (63%) en big data/analytics (51%); minder volwassen technologieën zoals 3D printing (5%), virtual reality (13%) en robotics (13%), hebben minder prioriteit qua onderzoek. Innovatiecenters zorgen voor het genereren en implementeren van nieuwe ideeën te versnellen, nieuw talent aantrekken, werknemersbetrokkenheid verhogen en samenwerking met start ups versterken. De vier belangrijkste typen innovatiecenters zijn In-house Innovation Labs, University Residence, Community Anchor en Innovation Outposts.

Wat zijn succesfactoren voor innovatiecenters?
Eén van de grootste uitdagingen is om innovaties succesvol te laten zijn: in sommige sectoren faalt meer dan 85 procent van de nieuwe producten en is 90 procent van de bedrijven te traag in de lancering van nieuwe producten of diensten. Hoe zijn innovatiecenters succesvol neer te zetten? De belangrijkste aanbevelingen in het rapport:

  • Definieer een duidelijk doel
  • Creëer een sterk governance model, met support vanuit senior leidinggevend kader, om innovaties organisatiebreed te implementeren
  • Zorg voor een juiste focus – niet te visionair maar ook niet te dichtbij de huidige operatie of business
  • Betrek de business units erbij en voorkom een ivoren toren-situatie
  • Creëer een cross-functioneel team dat streeft naar gestructureerde en ongestructureerde onderzoeksgebieden
  • Zorg voor een bepaalde financiële vrijheid maar weet ook wanneer de stekker eruit moet
  • Zorg voor brede variatie aan partners uit het innovatie-ecosysteem en selecteer ze met gezond verstand

Innovatie-ecosysteem biedt traditionele organisatie nieuw potentieel
“De komst van bloeiende technologiehubs, en de mate waarin nieuwe digitale toetreders bestaande markten meedogenloos verstoren en innoveren, heeft een innovatie-ecosysteem gecreërd waarin traditionele organisaties nieuw potentieel kunnen aanboren”, concludeert Fernando Alvarez, Global Chief Digital Officer van Capgemini Consulting. “Door de cultuur en aanpak van innovatiecenters te combineren met hun eigen financiële slagkracht en klantenbasis, hebben traditionele organisaties een uitstekende basis om te innoveren en hun bestaande mogelijkheden te vernieuwen.”