Wouter Hoeffnagel - 21 augustus 2015

Kabel verliest voor het eerst breedbandklanten

Het aantal breedbandklanten op kabelnetwerken in Nederland is in het tweede kwartaal van 2015 voor het eerst sinds de introductie van breedband via kabeldiensten gedaald. In het kwartaal daalde breedband via de kabel met 0,3 procent, naar een marktaandeel van net iets meer dan 46 procent. De hele breedbandmarkt groeide met 0,3 procent naar 7,026 miljoen aansluitingen op 30 juni 2015.

Dit blijkt uit het ‘Dutch Broadband 2015 Q2’-rapport van Telecompaper over de breedbandmarkt. De groei van de hele markt is het gevolg van een kwartaalgroei van bijna 5,5 procent van het aantal breedbandaansluitingen via glasvezel, naar een marktaandeel van meer dan 12 procent. De daling van DSL zette door met 0,4 procent in het tweede kwartaal naar een marktaandeel van bijna 41,5 procent.

Klantenverlies bij Ziggo
De reden voor het verlies van kabelbreedband is dat Ziggo als grootste kabelnetwerkeigenaar in het kwartaal rond de 11.000 klanten verloor. Hierdoor eindigde de aanbieder juni 2015 met een marktaandeel van 46,3 procent, 0.3 procentpunt minder dan in maart 2015. Ziggo blijft daarmee wel de grootste breedbandaanbieder in Nederland. Op nummer twee staat KPN (inclusief Telfort, XS4ALL en de Edutel merken), met een marktaandeel van 40,4 procent. Dit is 0,3 procentpunt meer dan in het eerste kwartaal, dankzij een groei van 31.000 breedbandklanten. De groei werd gedreven door glasvezel, die voldoende was om de daling van het aantal DSL-klanten te compenseren.

“Ondanks een steeds meer verzadigde markt, zal breedband in 2015 blijven groeien met een verwacht groeipercentage van 2,3 procent”, zegt Telecompaper-analist en schrijver van het rapport Kamiel Albrecht. “De verwachting is dat kabelbreedband weer zal groeien in de tweede helft van het jaar, om samen met glasvezel de daling van DSL te compenseren.” Voor de periode 2015-2019 verwacht Telecompaper een gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,9 procent van het aantal breedbandaansluitingen.

Omzet van 457 miljoen euro
Telecompaper heeft berekend dat de Nederlandse omzet op massamarkt voor breedband in Q2 2015 uitkwam op meer dan 457 miljoen euro. Voor de periode 2015-2019 verwacht Telecompaper een CAGR van 1 procent.