Redactie - 12 augustus 2015

Laten Nederlandse energiebedrijven kansen liggen met big data?

Big Data stelt bedrijven in staat zich beter te onderscheiden in hun markt. Dat geldt zeker voor organisaties in de energiemarkt. Want die zien steeds grotere hoeveelheden data op zich afkomen uit onder andere smart grid sensoren, slimme meters en andere devices (Internet of Things, oftewel IoT). Data die hen in staat stellen beter in te spelen op uitdagingen en kansen op het gebied van energiebesparing en verduurzaming. Je ziet dat Nederlandse energiebedrijven in tegenstelling tot hun buitenlandse collega’s, deze kansen nog niet maximaal benutten. Ik nodig hen dan ook uit eens om te kijken naar voorbeeldcases van deze data gedreven branchegenoten.Praktijkverhalen van internationale energiebedrijven zoals Enerjisa in Turkije, Endesa in Spanje en RWE nPower in de UK bieden voldoende inspiratie.

Direct waarde creëren met big data
De praktijkverhalen maken duidelijk dat toepassingen van Big Data Analytics internationaal snel terrein winnen. Vaak gaat het in eerste instantie om korte projecten waarbij direct waarde gecreëerd wordt. Projecten waarbij volop gebruik gemaakt wordt van moderne technologieën zoals in-memory processing, high-performance analytics HADOOP, self service data-exploratie en datavisualisatie. Ik zie in het buitenland regelmatig big data-projecten waardoor bedrijven de energievraag en het -aanbod beter op elkaar afstemmen, netwerkonderhoud efficiënter plannen, energiefraude gericht opsporen en voorkomen en klanten gerichter benaderen.

Leuk dat dit internationaal zo goed wordt opgepakt, maar hoe maak je als Nederlands energiebedrijf dan de stap naar het realiseren van een data gedreven organisatie? En wat heeft deze organisaties tot op heden weerhouden? In mijn perceptie vormen de op silo’s gebaseerde organisatiestructuren in de energiesector een groot obstakel voor het integreren en delen van kennis over de aanbod- en vraagkant van de markt. Dit hoeft echter geen onoverkomelijke hindernis te zijn. Een high performance IT-infrastructuur voor analytics ofwel een analytical factory maakt het mogelijk om data uit verschillende bronnen en applicaties samen te brengen en op een effectieve manier te analyseren.

Een aanpak in drie stappen
De weg naar een data gedreven organisatie omvat in feite drie stappen:

1: een gebruikscase definiëren
De eerste stap ligt in feite bij de business: het bepalen van de ‘use case’ ofwel een specifieke uitdaging of besluitvormingstraject die je met een datagedreven oplossingen kunt ondersteunen. Zo kan in een overzichtelijk project direct waarde gecreëerd worden. Daarna is de volgende business case een stuk gemakkelijker te verkopen. Een goed voorbeeld is de aanpak van geïntegreerde marketing bij Ziggo.

2: analytics als proces implementeren
Dit is mogelijk met de eerdergenoemde 'analytics factory' die de processen voor het voorbereiden van data, en het bouwen, beheren en benutten van modellen structureert. Zo wordt de complete data-levenscyclus gemoderniseerd en komt de onderneming tot een maximale toepassing van data-analyses terwijl de impact op de bestaande IT-infrastructuur beperkt blijft

3: Analytics operationaliseren
Stap drie is het aanstellen van specialisten met analytische, technische en bedrijfskundige vaardigheden die zich bezighouden met projecten die waarde uit data halen: de ‘data scientists’. Vanuit een ‘Analytics Competency Center’ (ACC) kunnen zij de transitie naar een analytische organisatiecultuur ondersteunen. Zo beschikt de onderneming over een vliegwiel om de analytics factory optimaal te benutten.

In mijn volgende blogs zal ik dieper ingaan op deze drie stappen die ervoor zorgen dat de (Nederlandse) energiebedrijven zich kunnen transformeren naar een werkelijk data gedreven organisatie. Bent u benieuwd naar meer interessante praktijkcases over het succesvol benutten van big data in de energiesector? Schrijf u dan nu in voor de Energy Summit 2015 in Lissabon waar onder meer Eandis, het Turkse Energjisa en het Tjechische MND Trading Energy vertellen welke inzichten en ervaringen zij opdeden op dit gebied.

Bas van Dorst (Senior Industry Executive Utility & Manufacturing bij SAS) 

publish2connect afbeelding