Wouter Hoeffnagel - 18 juli 2015

Onderzoekers van Universiteit Twente ontvangen subsidie voor onderzoek naar 21e eeuwse vaardigheden

Universitair docent Alexander van Deursen en hoogleraar Ton de Jong van de Faculty of Behavioural, Management and Social sciences (BMS) van de Universiteit Twente krijgen beide tonnen aan subsidie van onderzoeksfinancier NWO. Ze voeren projecten uit binnen het programma ‘Human Capital: 21e eeuwse vaardigheden’.

In totaal stelt NWo 2,5 miljoen euro beschikbaar voor vier projecten. De Jong krijgt in totaal 760.000 toegewezen voor zijn project, terwijl Van Deursen ruim 500.000 euro ontvangt. Beide willen met hun onderzoek antwoord geven op de vraag hoe het onderwijs tijdens ons leven het beste kan inspelen op de veranderde eisen van de arbeidsmarkt en de maatschappij.

21e eeuwse beroepstechnische vaardigheden
De Jong richt zich met zijn onderzoek op zogenaamde 21e eeuwse beroepstechnische vaardigheden. Volgens deze opvatting zouden studenten niet alleen moeten beschikken over traditionele vaardigheden, maar in staat moeten zijn te reflecteren op hun werkzaamheden en in teamverband aan complexe problemen kunnen werken. Met het onderzoek wil De Jong het proces hoe deze vaardigheden worden opgedaan beter leren begrijpen en digitale tools evalueren die studenten hierin ondersteunen. Daarnaast richt de hoogleraar zich op het voorbereiden van docenten om een actieve rol te spelen in de begeleiding van deze studenten.

Van Deursen richt zich op ‘eSkills’. In zijn project test de universitair docent het niveau van ICT-vaardigheden van werknemers in de creatieve sector en onderzoekt hoe deze vaardigheden worden opgedaan. Daarnaast onderzoekt Van Deursen ook de impact van een individuele werksituatie op eSkills.